English   Danish

2014/2015  BA-HAF_SAMT  Samfundstænkning

English Title
Philosophy of Society

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Placering Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
Kursusansvarlig
  • Alexander Carnera - MPP
Primære fagområder
  • Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of science
Sidst opdateret den 26-01-2015
Læringsmål
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
  • vise evne til at udvælge og reproducere teori fra pensum til beskrivelse af samfundsstrukturer
  • på skrift gennemføre en stil- og indholdsmæssig sammenhængende analyse
  • dokumentere forståelse for metodologiske problemer ved periodisering
  • vise evne til at reflektere over forskelle mellem og særegenheder ved de i faget gennemgåede samfundsformer
Prøve/delprøver
Samfundstænkning:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode December/januar
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Samfundstænkning er et tværfagligt fag der forfølger tre hovedspor: Politik, filosofi, økonomi og kultur. Det er fagets ambition at introducere til samspillet mellem disse forhold og således forberede de studerende på nogle af de markante træk der kendetegner vort nuværende samfund, hvor grænserne mellem økonomi, politik og kultur i stigende grad er under nedbrydning. Dernæst introducerer faget den studerende til den refleksive tænknings problem. Fagets omdrejningspunkt er forholdet mellem menneskesyn og samfundssyn tematisk, samtidsdiagnostisk og historisk. Faget trækker tråde tilbage til antikken men kun for at aktualisere disse i et samtidsdiagnostisk perspektiv. Dette perspektiv knytter især an til subjektivitetens centrale plads i moderne ledelse, arbejde, produktion og æstetisk erfaring. I den græsk-romerske optik er der tale om at introducere til det politiske, sociale og selvdannende menneske som grundlæggende for de problematikker der senere optager de moderne samfund. Faget tegner landkortet for en række forskellige samfundssyn hvor forholdet mellem det politiske (polis), økonomi (oikos) og det sociale, på forskellige måder kommer under pres. Det gælder de moderne statssamfund, oplysningssamfund, postmoderne samfund, disciplin- og kontrolsamfund, de globale samfund, netsamfund og det immaterialle arbejdssamfund. Dernæst lægger faget vægt på at belyse selve tænkningens problematik i forhold til kritik, oplysning, essayistik og videnskabelig forståelse.

Undervisningsformer
Faget lægger vægt på at introducere de studerende til en refleksiv tankegang, der introducere til den kritiske tænknings perspektiv, til spørgsmål om selv-eksamination, til frihed og tænkning for demokratisk medborgerskab, til spørgsmål om det politiske, forholdet mellem magt og ledelse, mellem velfærd og velstand, mellem magt og frihed, mellem oplysning og kritik, mellem læring og dannelse. Faget er således hverken politologisk eller historisk leksikalt men netop et dannelsesfag og et problemorienteret fag der introducerer de studerende til en tværfaglig samtænkning af etiske, sociale, æstetiske og humanistiske perspektiver med et kritisk og samtidsdiagnostisk perspektiv for humanitet, subjektivitet, arbejdsliv, ledelse, velfærd og æstetik.
Foreløbig litteratur
Foreløbig litteratur
1. Lektion. Introduktion – Fagets karakter, fagbegrundelse, andre fagrelationer. Menneskesyn og samfundssyn. Arne Johan Vetlesen: ”Menneskets frihed i optionssamfundet” i Veltesen: Frihed og andre essays. Oslo. 2011. Hannah Arendt: “Menneskets vilkår” og “Den offentlige og den private sfære,” fra Menneskets vilkår. Gyldendal. Moderne tænkere. 2005. 70 p.
 
2. Lektion. Subjektvitet, læring og selvledelse. Pierre Hadot: Philosophy as a way of life. Part II, Chapt. 3: Spiritual Excercises. 28 p. Martha Nussbaum: Cultivating humanity: Cultivating humanity. 20p. Michel Foucault: Den moralske problematisering af nydelserne, fra Seksualitetens historie B. 2. 2004. 20p.
 
3. Lektion. Begrebet historie. Friedrich Nietzsche: Historiens nytte. Gyldendal. 60p. Foucault: ”Nietzsche, genealogien, historien”, i Epistemologi. 18p. Benjamin: “Om historiebegrebet”, I Walter Benjamin: Kulturkritiske essays. Gyldendal. 1998. 12p.
 
4. Lektion. Statstanken. Hobbes: ”Metodelære, psykologi, etik og statslære”,  i AGORA. Nr. 2-3/91. Spinoza: Tractatus Teologicus Politicus. Kap. 20. De store tænkere. 8.p. Fredrika Spindler: ”Om individens frihet och statens makt enligt Spinoza.” I AGORA. 41/42-1999. Agamben: ”Undtagelsestilstanden” Lettre Internationale. 4.p.
Efterårsferie
 
5. Lektion. Velfærdssamfundet/velstandssamfundet.
Peter Nielsen: Velstandssamfundet. 2011. (uddrag).
Ole Fogh Kirkeby: Velfærd. Det godes politik. Gyldendal Business. 2012. (Uddrag)
 
Efterårsferie.
 
6. Lektion.Det industrielle samfund. Knut Ove Elliason et. al.: Fabrikken. 20p. Hannah Arendt: ”Arbejdet”, I Arendt: Menneskets vilkår. 35p.  Richard Sennett: Håndværkeren. 20p. Braverman: Videnskabelig managment, i Arbejdsmonopol og kapital. 25p. Chaplinfilm: Moderne tider. (Vises i uddrag).
 
7. Lektion. Oplysning og kritik. Jonathan Israel: ”Tankefrihed versus religionsfrihed” i KRITIK. Nr. 188. 8.p.Horkheimer og Adorno: Oplysningens dialektik. 50 p. Gyldendal. 1993. 2 rev.
 
8. Lektion. Disciplin- og Kontrolsamfund. Michel Foucault: ”Panoptismen” i Overvågning og straf. Hans Christian Farsethås: ”Disciplin, biopolitik og regjering” i AGORA Nr. 2-3. 2009. 20.p. Det lille forlag. 2002. 36p. Gilles Deleuze: “Postscriptum om kontrolsamfundet”, i Forhandlinger. 4.p. Bicholas Mirzoeff: ’Panoptic modernity’ i An Introduction to Visual Culture. Uddrag. Routledge. 2009. 10p.
 
9. Lektion. Det globale samfund. Mikkel Thorup: ”Rødder og vinger – den nye kosmopolitisme og dens kritikere” i Slagmark. Tidsskrift for idéhistorie. Nr. 41. 20p. Hardt & Negri: Empire. Harvard University Press. 40p. Frederika Spindler: ”Multitud og demokrati”, i Glänta. Nr. 4.08. p. 6. Nicholas Nirzoeff: ’Networks’, frra An Introduction to Visual Culture. 20p.
 
10. Lektion. Æstetik og politik.  Arendt: ”Verdens bestandighed og kunstværket”, i Menneskets vilkår. p.5. Jacques Ranciere: ”Sanselighedens politik”. Capplern forlag. 2012. (Uddrag) p. 16.
 
11. Lektion. Immaterielt arbejde og kulturel økonomi.  
Jens Erik Kristensen: ”Kapitalismens nye ånd og økonomisk hamskifte” I Dansk sociologi. Nr. 2/19 org. 2008.Maurizio Lazzarato: ”Immaterial  labor” i Radical Thought in Italy. A Potential Politics. University of Minnesota press 1996. 16p. 20p.Lars Bang Larsen: Kunst som norm. Jysk Kunstakademi. 2008  
 
12. Lektion.Identitet og fællesskab. Huntington: ”Civilisationernes sammenstød.” 3p. Lettre Internationale. Nr. 10. 2006. Said: ”Uvidenhedens sammenstød.” Lettre Internationale. Nr. 10. 2006. 2p. Zizek: ”Ateismens værdighed”, i Lettre Internationale. Nr. 12. 3.p. Lillian Munk Rösing: ”Inderst inde er vi alle langt ude.” I Europas Andre. Tiderne skifter 2005. 8p.
 
13. Lektion. Essay, videnskab, kritisk tænkning. Adorno: ’Essayets form’, fra Pax forlag 1992. Espen Stueland: ’Essayets epistemologi’ fra Falsk tilståelse og andre essays. Oktober forlag. 2013.  

 
Dr. phil et Ph.D. Alexander Carnera, Ekstern Lektor
Institut for Ledelse, politik og filosofi.
 E-mail: acl.lpf@cbs.dk

Sidst opdateret den 26-01-2015