Læringsmål |
Målet med faget er, at de studerende kan:
- Forklare centrale revisionsbegreber, så som god offentlig
revisionsskik og begrebets forudsætninger samt vurdere
problemstillinger i relation hertil
- Foretage analyser og kritiske vurderinger af samspillet i den
offentlige revisions organisering og revisionsopgaver
- Forstå og anvende de gennemgåede teorier og kunne anvende dem
til konkrete analyser af praktiske (revisions-)
problemstillinger.
- Anvende casestudier som metode ved undersøgelse af
problemstillinger indenfor offentlig revision.
|
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Ingen
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Ingen
|
Prøve/delprøver |
Revision i den
offentlige sektor:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i
mini-projekt. Der er ekstern censur og der gives karaktere efter 7.
trinsskalaen. Arbejdstitlen på projektet skal godkendes af den
fagansvarlige. Der gives vejledning i projekt
udarbejdelsen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Med udgangspunkt i begreberne god offentlig
styring (Public Governance), ansvar (Accountability) og
gennemsigtighed (Transparency) samt disse begrebers indhold og
omfang arbejdes med følgende temaer:
- Revision og Public Governance
- Finansiel Revision
- Det juridiske grundlag for offentlig revision
- Revisionsstandarder i den offentlige sektor
- Forvaltningsrevision, idealer og praksis.
- Revisors uafhængighed i praksis
- Intern kontrol og risiko-styring i den offentlige sektor
- Udvalgte teorier til at studere revision i praksis.
Valgfaget anlægger et internationalt perspektiv og fokuserer
på offentlig organisation, strategi og ledelse. Fagets eksempler og
cases vil blive udvalgt, så de matcher de problemstillinger, som de
studerende senere vil møde i revisionspraksis.
Lektionerne består af oversigtsforelæsninger, gennemgang af
praktisk cases, øvelsesopgaver, drøftelse af fremlæggelser
mv. Hertil kommer gruppe- og plenumdiskussioner.
Undervisningen er primært knyttet til centrale og aktuelle
problemstillinger i faget. Det kan ikke forventes, at stoffet
gennemgås i detaljer.
Det forventes, at deltagerne møder med indstilling til
engagement og aktiv deltagelse, så der skabes et frugtbart og
dynamisk undervisningsmiljø. |
Undervisningsformer |
Dialogforelæsning
Øvelser med studenterfremlæggelser
Summeøvelser
Studenterpræsentationer |
Foreløbig litteratur |
- Skærbæk, P. (2009). Public sector auditor identities in making
efficiency auditable: The National Audit Office of Denmark as
independent auditor and modernizer. Accounting, Organizations and
Society, Vol. 34, No. 8, pp. 971-987.
- Jeppesen, K.K., (2012).
Jurisdictional Competition Between Private and
Public Sector Auditors:The Case of the Danish Certified Public
Sector Auditor Qualification. Financial Accountability and
Management. Volume 28, Issue 2, pp. 215–246.
- Elm-Larsen, Rolf: Offentlig revision – empiri og teori. Thomson
Reuter 2010.
- Vinnari, E. and Skærbæk, P. (2014). The uncertainties of risk
management – A field study on risk management internal audit
practices in a Finnish municipality. Accounting, Auditing and
Accountability Journal. Vol 27, No. 2.
- Power, M. (1997). The Audit Society.
- Power, M. (1996). Making Things Auditable.
Accounting, Organizations and Society. New Public Management and
auditing.
- Justesen, L. and Skærbæk, P. (2010). Performance Auditing and
the narrating of a new auditee identity. Financial Accountability
and Management, Vol. 26, No. 3, pp. 343.
- Radcliffe, V. (2008). Public secrecy in government auditing
revisited, Critical Perspectives on Accounting, pp.
722-732.
- Skærbæk, P. and Christensen, M. (2014) Auditing and the
purification of blame.
|