2014/2015 KAN-CMLMV1634U Ledelses- og medarbejderkommunikation
English Title | |
Management and Employee Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 30 |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Underviser: Leif Pjetursson | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Formålet med undervisningen er at de studerende
får viden om moderne ledelseskommunikation, både for top- og
mellemledere, samt hvilke konsekvenser denne kommunikation har for
medarbejdere.
Kurset har grundlæggende et anvendelsesorienteret sigte, hvor det er et must at de studerende lærer at bygge bro mellem teori og praksis. Det handler således ikke om, at der findes en færdig teoretisk facitliste, som læreren leverer. Det handler om at anvende dele af relevante teorier i praksis - og i dette møde sker en optimal sammensmeltning. De studerende får stor indsigt i, hvordan moderne ledelse og ledelseskommunikation udfolder sig i de mange ofte meget forskelligartede kontekster, som virksomhederne udgør (branche, størrelse, internationalsering mv.)Sideløbende indføres de studerende i en lang række nye ledelses- og kommunkationsteorier, som der de sidste 20 år er blevet taget i anvendelse i mange organisationer, teorier som ofte også konsulenter trækker på, når de bistår virksomhederne og samtidig teorier som i stadig højere grad indgår i det enorme antal ledelsesuddannelser, som i dag udbydes på master og diplomplan i Danmark. De studerende erhverver herved både akademiske evner til at analyse ledelse og kommunikation, samt opnår kompetence i, hvordan man som konsulent kan medvirke til at løse de kommunikative problemstillinger, som virksomhederne selv oplever, at de har. Ved kursets afslutning skal de studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Noget kendskab til organisation og kommunikation. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
På kurset introduceres de studerende
for videnskabsteoretiske hovedparadigmer som har stor
indflydelse på moderne ledelseskommunikation og som temmelig nøje
også afspejler den samfundsmæssige udvikling gennem godt 100 år:
Centralt står klassisk
ledelse overfor konstruktionismen, herunder systemisk og
narrativ teori.
Formålet med undervisningen er at de studerende får viden om moderne ledelseskommunikation, mellem top- og mellemledere og med medarbejderne. De studerende skal opnå indsigt i udviklingen af vidensamfundet og herunder de ændringer der er sket strukturelt, økonomisk, ledelses- og styringsmæssigt i danske og multinationale virksomheder. I tilknytning hertil opnås kompetence i at analysere de kommunikationsmæssige effekter på leder-medarbejderrelationen, som hele udviklingen har medført. De studerende skal udvikle evne til at identificere og analysere
centrale ledelsesmæssige og kommunikative problemstillinger,
som virksomheder og deres medarbejdere befinder sig i. Og det
handler meget om fortolkninger af hvordan man kan skabe optimal
dialog mellem ledelse og medarbejdere.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem læreroplæg, gruppe- og plenumdialoger og øvelser. Desuden kobles der field work til kurset efter fire gange med den hensigt at de studerende i grupper a 4 finder en virksomhed og identificerer en relevant ledelses-medarbejder problemstilling, som de efterfølgende skriver eksamensopgave i. | ||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Ændringer i skema kan forekomme
Mandag 14.25-16.05, uge 36-41, 43-48 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Vejledende foreløbig litteraturliste: Heidi Hansen: Kommunikation skaber din organisation, Hans Reitzels Forlag, 2011 Carsten Hornstrup et al.: Systemisk ledelse, Dansk Psykologisk Forlag, 2005 Leif Pjetursson, Når ledelse er kommunikation, Lindhardt og Ringhof Business 2011 Desuden anvendes et kompendium med diverse tekster om ledelses-
og medarbejderkommunikation i et klassisk og
systemteoretisk/konstruktivistisk lys.
|