2014/2015 KAN-CPSYO1060U Videregående økonomisk psykologi
English Title | |
Advanced Course in Behavioral Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Kursets overordnede mål er at give de studerende
indblik i og en oversigt over det adfærdsøkonomiske område. Dvs.
hvordan psykologien eksplicit kan inddrages i økonomiske og
erhvervsøkonomiske modeller med henblik på at etablere mere robuste
forklaringer, forudsigelser og indgrebsstrategier.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Bør som minimum have indblik i faget "økonomisk psykologi" svarende til, hvad man får ved at følge faget på HA(psyk.)-uddannelsens 1. semester. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Kursusindhold:
Kurset sigter mod at give de studerende en bred indsigt i de mange områder, hvor psykologien inddrages eksplicit i økonomisk teori for at give os mere robuste og adækvate økonomiske forklaringer og forudsigelser. Kurset vil især tage afsæt i det såkaldte adfærdsøkonomiske område, som opstod i kølvandet på Daniel Kahneman og Amos Tversky’s samarbejde og fælles skriverier under 1970’erne. Der er tale om teorier som ”heuristikker og biasses”-teorien, prospekt-teorien, dual proces-teorien, mm. I kurset vil vi især se på, hvorledes disse teorier er blevet anvendt inden for en række erhvervsøkonomiske områder som finansiering, corporate governance, afsætningsøkonomi, organisation, etc. Undervisningsforløb og pædagogik Kurset består af en forelæsningsrække med én forelæsning pr. uge med tilhørende casediskussioner, der introducerer de studerende til det økonomisk-psykologiske fagområde og dets relevans for en række økonomiske og erhvervsøkonomiske problemstillinger. Derudover vil der på CBS Learn være interaktiv undervisning med en række videoer med mini-forelæsninger omkring centrale teorier, caseopgaver og eksperimenter. Det forventes at de studerende aktivt deltager på CBS Learn samt læser pensum som forberedelse til forelæsningerne. Sideløbende skal de studerende også i grupper på op til 5 studerende arbejde med et økonomisk psykologisk projekt i løbet af semestret. I begyndelsen af semestret vælger de studerende både projektgruppe og det emneområde, som de vil arbejde indenfor. Herefter går arbejdet i grupperne i gang og hver gruppe får vejledning med hensyn til litteratur, mm. I slutningen af semestret arrangeres et seminar, hvor gruppernes projektrapporter præsenteres. Der afholdes desuden en workshop i november måned, hvor fagene i kreativitet og videregående økonomisk psykologi bringes sammen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger,
case-diskussioner og workshops, hvor de anvendte teoretiske
tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases,
eksperimenter samt konkrete problemstillinger.
Gruppearbejde og e-learning med eksperimenter, video og diskussioner vil også være en væsentlig del af undervisningen. |
||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Pensum består primært af forskningsbaserede artikler.
|
Sidst opdateret den
08-07-2014