English   Danish

2015/2016  BA-BEUEO1010U  Kommunikation på tværs (engelsk)

English Title
Cross-Boundary Communication (English)

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for BA i europæisk business
Kursusansvarlig
  • Fagansvarlig
    Lill Ingstad - Department of International Business Communication (IBC)
Primære fagområder
  • Kommunikation/Communication
  • Sprog/Language
Sidst opdateret den 10-12-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal kunne:
  • Tilpasse målsprogsteksten til modtageren, kommunikationssituationen og tekstens funktion;
  • Finde og uddrage information om et eller flere definerede emner på dansk eller engelsk;
  • Vurdere og formidle information i en bestemt kontekst;
  • Demonstrere metode- og formidlingsmæssig sikkerhed, herunder: a) Formulere sig klart og præcist på engelsk med anvendelse af relevant fagsprog under overholdelse af de sproglige normer og de relevante genrekonventioner; b) Angive kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen (hvis relevant); c) Sikre intern sammenhæng i fremstillingen
  • Udtrykke sig skriftligt på fremmedsproget uden kommunikationsforstyrrende og grammatiske fejl
  • Demonstrere evne til at anvende ordbøger og andre hjælpemidler på en hensigtsmæssig måde.
Prøve/delprøver
Kommunikation på tværs (engelsk):
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 3 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Undervisningen foregår primært på engelsk. Udprøvningen kan foregå som en kombination af engelsk og dansk.

Kursets fokus er, at den studerende skal opbygge færdigheder i selvstændig skriftlig formidling af information om danske virksomheder samt om økonomiske og samfundsmæssige forhold. Formidlingens målgruppe kan være diverse udenlandske interessenter, erhvervsvirksomheder og organisationer, og dermed er det sproglige fokus på engelsk som et professionelt formidlingssprog.
 
Ud over en gennemgang af relevante økonomiske sammenhænge på et overordnet niveau for at give de studerende den nødvendige kontekstuelle baggrundsviden og forståelse, arbejdes der i kurset med relevante genrer, webtekster, fagterminologi, sproglig korrekthed, tekststrukturer samt formidling af indhold på tværs af sprog, kulturer og målgrupper.

 

Der lægges i kurset også vægt på, at den studerende selvstændigt producerer tekster og derigennem skærper den sproglige og stilistiske bevidsthed.
 

Undervisningsformer
Arbejdsformerne kan omfatte forelæsninger, mini-workshops, holdundervisning, mundtlige og skriftlige øvelser, individuelt og gruppevis mv.
Arbejdsbelastning
Undervisning 36 timer
Forberedelse 150 timer
Eksamen 24 timer
Foreløbig litteratur
  • Bovée, Courtland L. & John V, Thill (2014). Business Communication Today, 12th ed., Pearson
  • Canavor, Natalie (2012). Business Writing in the Digital Age. Sage Publications Inc.
  • Redish, Janice (2007). Letting Go of the Words, Writing Web Content that Works. Elsevier Inc.
  • Swan, Michael (2009). Practical English Usage, 3rd ed. Oxford

 

Sidst opdateret den 10-12-2015