2015/2016  BA-BFILO1304U  Etik og ansvarlighed

Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Morten Sørensen Thaning - MPP
  • Rasmus Johnsen - MPP
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
Sidst opdateret den 13-08-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At demonstrere et grundlæggende kendskab til den filosofiske etik og dens relevans for den økonomiske rationalitet.
  • At kunne redegøre for de grundlæggende etisk-filosofiske positioner som præsenteres i kursets forelæsninger og pensum.
  • At kunne tage selvstændigt stilling til argumentudviklingen i udvalgte dele af pensums tekster som den studerende har fordybet sig i.
  • At kunne forstå og forholde sig til forskellen mellem filosofisk etik som handlingsvejledning og som refleksion over menneskets problematiske ansvar.
  • At kunne reflektere filosofisk over ansvarlighedsproblematikker i organisationer, virksomheder og på samfundsniveau på grundlag pensums tekster.
Etik og ansvarlighed:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Varighed 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler

Faget lærer dig om etik og ansvarlighed i den filosofiske tradition og udforsker etikkens rolle i økonomien i dag. Ved at introducere til en række af filosofihistoriens vigtigste etiske tænkere igennem læsning af deres egne tekster og værker, spørger det til hvad ansvarlighed egentlig er og hvad det betyder for mennesker, såvel som for institutioner. Ved hjælp af en undersøgelse af filosofiske grundbegreber som retfærdighed, dømmekraft, pligt og nytte stiller det skarpt på moralske og etiske værdier og på kriterierne for det at kunne aflægge regnskab for sine handlinger og beslutninger.

Forelæsninger
Tekstlæsningsøvelser