2015/2016 BA-BHAAV6010U Brug af kvalitative data og metoder i opgaveløsningen
English Title | |
Use of Qualitative data and methods in the task solution |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Efterår, Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 50 |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 07-10-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Efter at have fulgt valgfaget ”Brug af
Kvalitative data og metoder i opgave løsningen,” skal den
studerende være i stand til, at:
• Demonstrere kendskab til, hvordan og hvornår det er relevant at bruge kvalitative data og metoder(interview, observationer og dokumentanalyser). • Strukturere og systematisere arbejdet med kvalitative data. • Inddrage teoretiske begreber/- dimensioner samt kunne udarbejde egne commen sense analyser på baggrund af kvalitative data. • Kunne udarbejde en afrapportering, hvor det valgte standpunkt, metoden problemformuleringen, analysen og konklusionen har en "rød tråd". • Kritisk kunne reflektere over relevante valideringsformer, som anvendes i forbindelse med analyser og brug af kvalitative data og metoder. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||||
Lyst og interesse for at arbejde med og blive trænet i brug af kvalitative metoder. Dette for at sikre "den røde tråd" i bacheloren og/eller specialet og dermed bidrage til, at den studerende kan opnå et tilfredsstilende resultat. | |||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt), der skal være bedømt godkendt for, at den studerende kan indstille sig til eksamenen. Opgaverne må have et sideantal på max. 2 sider per person. Opgaverne skal udarbejdes, således at individuel bedømmelse er mulig.
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Forudsætning for en indstilling til eksamen er en vurdering af den studerende individuelle indsats i det fælles afleverede mini-projekt samt den aktive indsats i den løbende træningen i anvendelse af de kvalitative metoder under kurset. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Baggrund, for udbudet af faget, er, at kvalitative data og metoder anvendes i mange forskellige forsknings- og studiemæssige sammenhænge indenfor det erhvervsøkonomiske fagområde ligesom mange virksomheder også systematisk arbejder med metoden i dag.
Det bliver derfor vigtigt i undervisningen, at den studerende skal:
Faget tilbyder derfor den studerende en anvendelsesorienterede tilgang, der har fokus på at gøre kvalitative data og metoder til konkrete og nærværende analyseredskaber.
Faget skal således bidrage til at:
Formålet med faget vil gøre de studerende bevidste om, hvilke(n) organisationsforståelse(r) og standpunkt (er), der er relevante i forhold til brug af kvalitative analyser og metoder. Dette med henblik på at forstå og analysere en virksomheds/aktørs handlinger og refleksioner i den konkrete og praktiske organisatoriske kontekst og/eller teoretiske forståelse.
Der vil blive brugt 2-3 undervisningsgange på hhv. dokumentanalyser, kvalitative observationer og - interviewes.
Det er fagets ambition at illustrere for de studerende, hvordan der i en dynamisk organisations og kompleks omverdens forståelse kan skabes sammenhænge mellem det valgte standpunkt, den kvalitative identifikation og analyse af problemstillinger og anvendelsen af valideringsmetoden .
Den sidste del af undervisningsforløbet fokuseres der på udarbejdelse af et mini projekt baseret på gruppernes selvstændige definering, indsamling og analyse af empirisk materiale, der er af kvalitativt karakter. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer
Øvelseshold, projektarbejde, case analyser |
|||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Introduktion til dokumentanalyse
Qualitative interviewing Svend Brinkmann ISBN-13:9788741258645 Udgivelsesår 2014
At fremstille kvalitative data, Kap 3
|