2015/2016
BA-BINTO1056U Ledelse af informationssystemer -
forandring, innovation og viden
English Title |
Management of Information Systems -
Change, Innovation and Knowledge |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Louise Harder Fischer - Institut for IT-ledelse (ITM)
- Tina Blegind Jensen - Institut for IT-ledelse
(ITM)
|
Primære
fagområder |
- Innovation/Innovation
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
13-08-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Identificere og beskrive centrale begreber inden for ledelse og
organisering af informationssystemer
- Anvende begreber, modeller og teorier på problemstillinger
relateret til viden, forandring og innovation
- Sammenstille forskellige tilgange til ledelse og organisering
af informationssystemer
- Diskutere og reflektere over anvendeligheden af teori fra
kurset i forhold til praktiske
problemstillinger
|
Prøve/delprøver |
Ledelse af IS
– forandring, innovation og viden.:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Adgang til egne noter, USB-stick samt bøger. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøven følger samme
bestemmelser som den ordinære eksamen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel mundtlig eksamen. Eksamen er med 20 min. forberedelse
og hjælpemidler under forberedelsen. En i forberedelsestiden
udfærdiget disposition må gerne tages med ind til
eksamen.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Virksomheder befinder sig i dag i en dynamisk verden hvor
markeder globaliseres og konkurrencen intensiveres i et stadigt
stigende tempo. Virtualisering, digitalisering og specialisering
skaber nye muligheder og udfordringer for at tilrettelægge arbejdet
mere produktivt. Dette stiller krav til ledelsen og organiseringen
af informationssystemer, herunder udvælgelse, tilegnelse og
udnyttelse af IT-værktøjer og -platforme. Med udgangspunkt i
innovations-, forandrings- og vidensledelse beskæftiger dette fag
sig med teorier, modeller og begreber til at håndtere disse
udfordringer.
Innovationsledelse: Nytænkning af produkter, services,
organisations- og produktionsformer stiller krav til
virksomhedernes innovationsevne. På faget vil de studerende arbejde
med forskellige innovationsforståelser og -modeller som kan
understøtte ledelsen og organiseringen af innovationsprocesser.
Forandringsledelse: Faget sætter fokus på forandringsledelse med
henblik på at give de studerende en forståelse for hvilke
muligheder, udfordringer og konsekvenser indførelse af ny teknologi
skaber i organisationer.
Vidensledelse: Kompleks viden og avancerede teknologier udgør
vigtige elementer i forretningsgrundlaget for et stigende antal
virksomheder. Med emnet vidensledelse, retter faget opmærksomheden
mod ledelsesmæssige udfordringer i relation til vidensintensive
virksomheder.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår som en
blanding af storholdsforelæsninger, små gruppeøvelser og
diskussion. De studerende vil også blive bedt om forberede mindre
opgaver og præsentationer undervejs på kurset. |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger |
26 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
92 timer |
Øvelser |
18 timer |
Forberedelse til øvelser |
36 timer |
Eksamensforberedelse |
35 timer |
Total: |
207 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Dean Andersson og Linda Anderson: “Nøglen til ledelse af
forandring- strategier for bevidst forandringslederskab”. Gyldendal
Business, 2010, sider 299, ISBN 9788702090734.
Peter Holdt Christensen: ”Mere videndeling”, Hans Reitzels
Forlag s. 195.
ISBN 9788741253893.
Dertil kommer en række artikler.
|
Sidst opdateret den
13-08-2015