2015/2016 BA-BINTO1059U IT-projektledelse
English Title | |
IT Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
- Kendskab til organisationers brug
af informationssystemer,
- Kendskab til metoder for indsamling af data, som grundlag for krav til projektet. - Det er en fordel, men ikke et krav, at have kendskab til basale programmeringsteknikker og programudvikling. |
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Faget giver forståelse for og færdigheder i planlægning, igangsættelse, koordinering og ledelse af projekter, der retter sig mod udvikling af informationssystemer. Endvidere introduceres de studerende til forskellige perspektiver til ledelse af projekter. Faget orienterer om de overvejelser, organisationer kan foretage inden et projekt etableres.
Projektledelsesteknikker – inddeles i to hovedgrupper: 1) Introduktion til generelle proces- og udviklingsmodeller til projektledelse herunder planlægning, igangsættelse, gennemførelse og evaluering af projekter.
2) Specifikt for IT projekter vil der blive introduceret estimeringsteknikker, risikostyring, kvalitetssikring, dokumenthåndtering samt stillingtagen til valg af arkitektur.
Projektledelse tager udgangspunkt i en teknisk-rationel forståelse af projektledelse med vægt på målstyring og kravopfyldelse. Desuden introduceres et alternativt projektperspektiv "løst koblede".
Der lægges vægt på forståelse af samspillet mellem krav til softwareproduktets egenskaber og projektets fremdrift. Dette betyder, at den studerende forventes at have forståelse for identifikation af mulige proces- og udviklingsmodeller, der er egnet i en given kontekst og for et givent softwareprodukt.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår (med
undtagelse af sidste gang) som en blanding af oplæg, arbejde med
stoffet, studenter præsentationer samt feedback.
I oplæggene gennemgås pensum hvor konkrete teknikker, modeller og værktøjer præsenteres. Pensum består af to perspektiver (”det struktureret” og ”det løst koblede”) og hensigten er, at undervisningen vil veksle mellem disse for at skelne mellem forskellene. Pensum forsøges at kobles til relevante cases undervejs. Endvidere gennemføres fælles sessioner med faget datalogi og fagkoordinatoren. Under forløbet udtrækkes vilkårligt 4 grupper, der præsenterer deres foreløbige projekt for en styregruppe. Der vil være indlagt klyngevejledning, hvor hver gruppe får feedback på deres respektive opgave. Erfaringer og information som de studerende opnår gennem hele forløbet forventes at indgå i projektet når det afleveres. De studerende må derfor tage hensyn til, at underviserne kan komme med input på forskellige tidspunkter i projektperioden. Projektet har en fælles berøringsflade med datalogi og datalogieksamen, men har andre fagligheder og udprøves separat. Projektet i projektledelse vil derfor indeholde projektplanen og kravspecifikationen, som er nødvendig for at udarbejde datalogi eksamensopgaven. Den endelige rapport projekt deles op i fire mindre delprojekter 1. Projektbeskrivelse 2. Projektplan 3. Kravspecifikation & Arkitektur 4. Evaluering af projekt forløbet |
|||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Greene & Stellman, 2014, Head First PMP, 3rd edition (440 sider) Kreiner & Christensen, 1991, Projektledelse i løst koblede systemer, 1. udgave (110 sider)
Supplerende: Biering-Sørensen, 2004, Praktisk it-projektledelse (450 sider) Rasmussen, 2005, Alternativer i Strategisk Projektledelse (10 sider) |