2015/2016
BA-BINTO1060U Indføring i organisationers opbygning og
funktion
English Title |
Introduction to Organizational
Theory |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
To semestre |
Starttidspunkt |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Tina Blegind Jensen - Institut for IT-ledelse
(ITM)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
19-02-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- identificere og beskrive centrale emner og begreber indenfor
organisationsteorien
- relatere emner og begreber inden for organisationsteorien
- analysere og diskutere empiriske cases og eksempler ud fra
organisationsteorien
- definere og diskutere problemstillinger i en organisatorisk
kontekst
- anvende forskellige undersøgelsesdesign og metoder, herunder
diskutere muligheder og begrænsninger
- operationalisere teoretiske begreber i en konkret empirisk
kontekst
|
Prøve/delprøver |
Indføring i
organisationers opbygning og funktion:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i en skriftlig
grupperapport og pensumspørgsmål. Rapporten udarbejdes i
grupper på max 4 studerende. Studienævnet fastsætter de præcise
regler for gruppedannelse. Rapporten skal have et omfang på max 30
normalsider. Hvis den studerende ønsker at udarbejde rapporten
alene, skal rapporten have et omfang på max 20 normalsider.
Den mundtlige eksamen er en individuel prøve af 30 min. varighed
(inkl. votering) uden forberedelse. Den mundtlige eksamen består af
to dele: et forsvar af rapporten og spørgsmål til pensum. Begge
elementer (projekt inkl. forsvar og pensumspørgsmål) er inkluderet
i den samlede vurdering. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation (forsvar + pensumspørgsmål) efter
7-trins-skalaen.
I eksamenslokalet må alene medbringes rapporten, et kort
skriftligt oplæg og personlige noter.
Bedømmere: Eksaminator og ekstern censor.
Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve.
Ved omprøven afleveres rapporten i samme eller omarbejdet form. Den
studerende vælger selv. Hvis den studerende ønsker det, kan
eksaminator give en kortfattet feedback, der kan bruges som
udgangspunkt for en genaflevering af
rapporten.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet med faget er at give den studerende en grundlæggende
indføring i organisationers opbygning og funktion. Dette sker i en
vekselvirkning mellem teori og praksis samt med fokus på
it-relaterede aspekter.
I den mere teoretisk orienterede del af undervisningen gennemgås
forskellige perspektiver på organisationer med henblik på at
illustrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er
entydigt. Undervisningen fokuserer specifikt på, at den studerende
får indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres
omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. Den
studerende får ligeledes en forståelse for formelle træk ved
organisationer, herunder betydningen af mål, strategi og
organisationsstruktur for en organisations virke. Dertil kommer de
uformelle træk, som omfatter organisationskulturen og magtforhold.
Der arbejdes med betydningen af motivation, trivsel, interaktion og
forandring i relation til organisationsadfærd og processer og den
studerende får indsigt i forskellige typer af beslutnings- og
læringsprocesser samt ledelsesstile. Hvert teoretisk emne
diskuteres ud fra it-relaterede aspekter og der perspektiveres til
cases og litteratur med fokus på bl.a. it.
I den mere praksis orienterede del af undervisningen får den
studerende en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer
kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på
udarbejdelse og operationalisering af en praksisnær
problemformulering inden for fagets teoretiske emneområder. Der
undervises i forskellige undersøgelsesdesigns samt hvordan
kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og
afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den
skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den
mundtlige eksamination.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår som en
blanding af storholdsforelæsninger og øvelser. Øvelsestimerne
bruges til at arbejde med cases og studenterfremlæggelser, og
eventuelle tvivlsspørgsmål fra storholdsforelæsningerne afklares og
diskuteres. Undervejs i forløbet afholdes praktikeroplæg og den
studerende forventes at forberede spørgsmål på baggrund af pensum
og efterfølgende at udarbejde en kort skriftlig opgave, som kobler
teori med praksis.
Derudover tilbydes klyngevejledning i forhold til
grupperapporten. |
Arbejdsbelastning |
Storholdsforelæsninger |
46 timer |
Forberedelse til storholdsforelæsning |
92 timer |
Øvelser |
42 timer |
Forberedelse til øvelser |
42 timer |
Vejledning (inkl. forberedelse) |
20 timer |
Temarapporter |
20 timer |
Organisationsprojekt |
100 timer |
Eksamensforberedelse |
50 timer |
Total: |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Efterårssemestret:
Jacobsen og Thorsvik. Hvordan organisationer fungerer – en
indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels forlag. 3.
udgave
Majken Schultz. Kultur i organisationer. Funktion eller symbol.
Handelshøjskolens forlag. 1. udgave
Niels Bo Sørensen. Organisationers form og funktion – om Mintzbergs
teori i en dansk sammenhæng Samfundslitteratur. 4. udgave
Forårssemesteret:
Ib Andersen. Den skinbarlige virkelighed – vidensproduktion inden
for samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur. 5. udgave
Rienecker, L. Problemformulering – på de samfundsvidenskabelige
uddannelser, Samfundslitteratur, 4. udgave
Anden litteratur bestående af artikler og bogkapitler samt
slides.
|
Sidst opdateret den
19-02-2016