English   Danish

2015/2016  BA-BINTU1004U  Definition af IS

English Title
Definition of Information Systems

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Jacob Nørbjerg - Institut for IT-ledelse (ITM)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
Sidst opdateret den 10-12-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: I projektet og den afsluttende eksamen skal den studerende demonstrere evnen til at
  • beskrive og forklare de begreber, teorier, metoder, teknikker og værktøjer, som er gennemgået i fagene "Udvikling af større systemer" og "Definition af IS";
  • anvende kursernes teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer på konkrete eksempler;
  • analysere en kompleks problemsituation ved hjælp af kursernes teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer og foreslå en eller flere mulige løsninger hvori indgår et IT baseret informationssystem;
  • reflektere kritisk over ligheder og forskelle mellem de teoretiske begreber, metoder, teknikker og værktøjer, der er gennemgået i de to fag;
  • kunne planlægge og gennemføre en struktureret og metodisk analyse og design af IT-systemer;
  • beskrive og kritisk reflektere over egen problemløsningsproces, herunder valget af analyse- og løsningsstrategi og hvordan begreber, metoder, teknikker og værktøjer er anvendt;
  • præsentere resultaterne i en klar og overskuelig struktur og i et tilgængeligt, præcist og klart sprog.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Antal obligatoriske aktiviteter: 1
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
For at blive indstillet til eksamen skal den enkelte studerende have været aktiv ved (en eller to) workshops (fremlæggelse af gruppens arbejde og opponent for en anden gruppe). Aktiviteten skal godkendes. For studerende, der deltager og opnår ’ikke godkendt’ eller ikke kan deltage på grund af sygdom, arrangeres der i løbet af undervisningen endnu en workshop.
Har den studerende ikke fået denne aktivitet 'godkendt’, kan den studerende ikke deltage i ordinær eksamen. Den studerende kan indstilles til omprøven ved, efter undervisningen er slut, at besvare en 24 timers hjemmeopgave inden for fastsat dato, men kun såfremt der opnås bedømmelsen ’godkendt’.
Prøve/delprøver
Definition af IS og Udvikling af større systemer:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4 studerende
Individuel mundtlig eksamen baseret på gruppe aflevering.
Omfang af skriftligt produkt Max. 40 sider
Opgavetype Rapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Fælles semester projektrapport der udarbejdes i grupper og med individuelt mundtlig forsvar. Udprøvningen er fælles med faget "Udvikling af større systemer".

Rapportlængde max 40 sider.

Intern prøve med bi-eksaminator 

Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget ’Definition af Informationssystemer’ befinder sig inden for fagblokken ’IT’. Faget ligger på HA(it.)’s 4. semester og består af en forelæsningsrække og tilhørende øvelser. 
Formålet med faget ’Definition af Informationssystemer’ er at gøre de studerende i stand til at identificere behovet for og definere indholdet af relevante (IT-baserede) informationssystemer. Faget anvender en bred definition af begrebet informationssystem (IS) til først og fremmest at betyde et menneskeligt aktivitetssystem til behandling af information, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af IT baseret informationsteknologi. Faget dækker de tidlige udviklings- og analyseaktiviteter såvel som den efterfølgende anlayse og design af et IT-systems datamodel og funktionalitet. Det introducerer en metodisk ramme til systematisk undersøgelse af en given virksomheds problemområder og mulige organisatoriske og IS/IT-mæssige løsninger herpå, samt en metode til analyse og design af IT systemer.

Undervisningsformer
Der tilstræbes en tæt sammenhæng mellem modulerne ("Udvikling af større systemer", og "Definition af IS"), således at de samme typer af systemer belyses ud fra fagenes forskellige vinkler. Der lægges vægt på en vekselvirkning mellem teori og praksis med forelæsningerne, arbejde med praktiske opgaver i analyse, design, programmering m.m., herunder samarbejde og innovationstilgang med inddragelse af case.
Undervisningen afvikles i moduler á tre timer, hvor der veksles mellem forelæsning og øvelser.
I løbet af semesteret afholdes to workshops á 4 timer om semesteropgaven sammen med kurset "Udvikling af større systemer".
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 28 timer
Forberedelse 90 timer
Øvelser (inkl. forberedelse) 25 timer
Workshops 4 timer
Fælles semesterrapport 53 timer
Eksamensforberedelse og eksamen 25 timer
Total: 225 timer
Foreløbig litteratur

Avison, D. E. and Fitzgerald, G. (2006). Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools, McGraw-Hill. (Udvalgte kapitler)

 

  

Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A. and Stage, J. (2000). Object Oriented Analysis and Design, Aalborg, Marko. (dansk udgave 2001)

 

Markus, L. M. (1983). Power, Politics, and MIS Implementation. CACM (26 (6)): 430-444.

 

Hirschheim, R. and Klein, H. (1989). Four Paradigms of Information Systems Development. CACM (32 (10)): 1199-1216.

 

Dahlbom, B. and Mathiassen, L. (1993). Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design, Malden, MA, Blackwell. Chapter 4,5

 

 

 

 

Sidst opdateret den 10-12-2015