2015/2016
BA-BKOMO1006U Kommunikation - i teori og
organisationer
English Title |
Communication - in Theory and
Organizations |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
To semestre |
Starttidspunkt |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Lars Thøger Christensen - Institut for Interkulturel
Kommunikation og Ledelse (IKL)
|
Primære
fagområder |
- Kommunikation/Communication
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
16-06-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Den studerende skal være i stand til at skrive en ortografisk
og grammatisk korrekt tekst med en klar struktur og en
velgennemført argumentation for de analytiske og teoretiske
pointer.
- Den studerende skal kunne demonstrere overblik over relevante
kommunikationsteorier, begreber og modeller (repræsenteret ved
pensum for 1. og 2. semester) og være i stand til at udvælge og
anvende de for opgavens problemstilling relevante teorier, begreber
og modeller i en selvstændig analyse af en konkret case inden for
organisationskommunikation.
- Den studerende skal i besvarelsen kunne demonstrere en
teoretisk funderet forståelse af en given organisation og dens
kommunikation, samt kunne reflektere over hvordan et givet valg af
en bestemt teoretisk forståelsesramme har konsekvenser for
kommunikations- og organisationsforståelsen.
|
Prøve/delprøver |
Kommunikationsteori og –strategi : Kommunikation - i teori
og organisationer:
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Den studerende udarbejder individuelt et
skriftligt analyserende essay af max 10 normalsider, til hvilket
der gives fem døgn. Ved bedømmelsen af prøven indgår den
studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget.
Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige
indhold samt stave- og formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages af
én eksaminator. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Syge-/omprøve: Essayet erstattes af
20 minutters mundtlig eksamen i hele pensum uden forberedelse.
Bedømmelsen foretages af en eksaminator samt en
bieksaminator.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Forelæsningsrækken på 1.semester introducerer forskellige
tilgange til, teorier om og modeller for kommunikation i et
historisk perspektiv, samt centrale, mere overordnede perspektiver
på kommunikation. Som introduktionsforelæsninger sigter
undervisningen mod at anskueliggøre feltets mangfoldighed og at
skabe et første overblik over almen kommunikationsteori. Endelig
anskueliggøres den praktiske relevans og anvendelse af diverse
kommunikationsteorier og -modeller.
Holdøvelser har til formål at de studerende får lejlighed til at gå
i dybden med centrale aspekter af de teoretiske domæner som
præsenteres i kommunikationsforelæsningerne. Opnåelse af en dybere
forståelse af udvalgte teorier, modeller, definitioner etc. står i
centrum for undervisningen. Derudover har holdøvelserne til formål
at de studerende får indsigt i og erfaring med praktisk anvendelse
af disse udvalgte teorier og modeller til både produktions- og
analyseformål.
Kommunikationsfagblokken har på andet semester i studieforløbet som
overordnet formål at give en introduktion til forskellige teorier,
begreber og modeller inden for ’organisationskommunikation’ som
videnskabeligt felt, herunder at:
• give rammer for analyse og diskussion af forskellige cases fra
det empiriske felt ’organisationskommunikation’ med anvendelse af
de introducerede teorier, begreber og modeller
• lægge op til kritisk refleksion af de enkelte teorier, begreber
og modellers anvendelighed til at beskrive, analysere og vurdere
konkrete kommunikationsproblemer, som de stiller sig inden for en
given organisation, med henblik på fremtidig anvendelse i et
projektarbejde og senere i en jobkontekst som ’strategisk
kommunikatør’.
|
Undervisningsformer |
Kommunikation - i teori og
organisationer del 1: Almen kommunikation
Studenterarbejdstimer:
Deltagelse i forelæsninger: 20
Øvelser: 20
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser): 86,25
Løbende opgaver og fremlæggelser: 40
Eksamensforberedelse: 40
Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT
Kommunikation - i teori og organisationer del 2:
Organisationskommunikation
Studenterarbejdstimer:
Deltagelse i forelæsninger: 18
Øvelser: 16
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser): 75,25
Løbende opgaver og fremlæggelser: 40
Eksamensforberedelse: 57
Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
40 timer |
Forberedelse |
126 timer |
Eksamen og eksamensforberedelse |
40 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Kommunikation i teori og organisationer 1: Almen
kommunikation
Kommunikation i teori og organisationer 2:
Organisationskommunikation
Litteratur:
Offentliggøres på CBSLearn inden semesterets start.
|
Sidst opdateret den
16-06-2015