Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- vise overblik over udvalgte videnskabsteorier og kunne forklare
analytiske og metodiske konsekvenser af forskellige
videnskabsteoretiske valg
- kunne anvende forskellige videnskabsteoretiske tilgange på en
konkret problemstilling inden for erhvervsøkonomi og
kommunikation
- kunne forklare, hvordan de respektive fagligheder spiller
sammen og vurdere, hvordan den tværfaglige kombination af
perspektiver bidrager til belysning af den valgte
problemstilling
|
Prøve/delprøver |
Fagets
videnskabsteori og metode:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Prøven er en pensumeksamen i form af en mundtlig
individuel eksamen (20 minutter) med udgangspunkt i en
gruppesynopsis. Synopsen på max. 5 normalsider skrives i grupper af
2-5 personer. Studerende, som skriver alene, skriver max. 3 ns. Der
sættes en afleveringsfrist for synopsen af studiesekretariatet, men
arbejdet kan påbegyndes når som helst inden for denne dato.
Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven
indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en
helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages af eksaminator og
bieksaminator efter 7-trins-skalaen på baggrund af den mundtlige
præstation. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For sygeprøve gælder følgende
bestemmelser: Studerende, der ikke har deltaget i udarbejdelse af
synopsis på grund af sygdom, skal uploade en synopsis forud for den
mundtlige syge-/omprøve. For studerende, der har deltaget i
udarbejdelse af synopsen, men som ikke deltager ved den mundtlige
eksamen, er sygeprøven en ny mundtlig eksamen på baggrund af den
allerede udarbejdede synopsis, som skal uploades igen indenfor den
givne deadline for syge-/omprøven.
For omprøve gælder følgende bestemmelser: Studerende der ikke
består den ordinære eksamen skal uploade en ny synopsis forud for
den mundtlige prøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
I dette fag skal den studerende sættes i stand til at kunne
analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former
vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for
kommunikation i bredere forstand såvel som for opgaveskrivning mere
specifikt.
Udarbejdelsen af et godt undersøgelsesdesign for empirisk funderede
opgaver forudsætter forståelse af de videnskabsteoretiske
antagelser, som elementerne i et undersøgelsesdesign bygger på.
Faget skal derfor sætte de studerende i stand til at reflektere
over, hvordan forskellige teorier fordrer forskellige typer af
spørgsmål, herunder teoriers forståelses- og forklaringspotentiale,
kommensurabilitet samt de metoder, teorierne fordrer. Helt konkret
sigter faget mod at skabe forståelse af sammenhænge mellem
videnskabsteoretiske antagelser og operationaliseringen af disse i
undersøgelsesdesign for praksis-orienterede opgaver i krydsfeltet
mellem kommunikations- og organisationsstudier, inklusiv en god
problemformulering, teorivalg, metodevalg, dataindsamling og
analyse. Cases og eksempler fra erhvervsøkonomi og kommunikation
inddrages med henblik på undersøgelse af, hvordan disse fag bruger
forskellige videnskabsteoretiske positioner, tolker data og
anvender viden.
|
Undervisningsformer |
Faget bygger på forelæsninger og
øvelsestimer. Faget strækker sig over et semester og indeholder
elleve forelæsninger af to lektioner og fire øvelsesgange af to
lektioner. Forelæsningerne introducerer udvalgte teoretiske
perspektiver inden for samfundsvidenskaberne. De fire øvelsesgange
giver de studerende mulighed for at arbejde med
operationaliseringen af teori ift både kvalitative og kvantitative
opgaver på baggrund af konkrete cases. Undervisningsforløbet
afsluttes med synopsisvejledning i grupper (1 time per 4-5
mandsgruppe).
Der vil i undervisningen blive lagt vægt på konkret at demonstrere
den vinkel på en konkret case, som et videnskabsteoretisk
perspektiv kan præstere, og at diskutere hvilke metodiske
konsekvenser forskellige valg har, og hvordan de forskellige fags
perspektiver bidrager til belysning af den valgte problemstilling.
Faget tager udgangspunkt i bogen Ingemann, J.H. (2013)
Videnskabsteori for Økonomi, Politik og Forvaltning. Frederiksberg:
Samfundslitteratur. Der vil også være et kompendium.
Undervisningsaktivitet: 40
Forberedelse 66,25
Eksamensaktivitet: 100
Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse |
136 timer |
Eksamensforberedelse |
40 timer |
I alt |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteratur 3. semester:
SKAL KØBES:
Ingemann, J.H. (2013) Videnskabsteori for Økonomi, Politik og
Forvaltning. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
KOMPENDIUM
|