English   Danish

2015/2016  BA-BKOMO1263U  Kommunikationsteori- og strategi: Medieudvikling og digital kommunikation

English Title
Development of Media and Digital Communication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Karl-Heinz Pogner - Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Kommunikation/Communication
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 28-10-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: -Den studerende skal være i stand til at demonstrere overblik over udvalgte medieteorier og teorier om informations- og kommunikationsteknologiernes betydning for samfund, organisationer og individer.
-Den studerende skal være i stand til at anvende disse teorier til at analysere en konkret problemstilling i forbindelse med en organisation inden for mediekommunikation.
-Den studerende skal være i stand til at beskrive og undersøge en selvvalgt empirisk case til at demonstrere sin empirisk og teoretisk viden og sine analytiske samt reflekterende færdigheder.
- Den studerende skal i sin selvstændige analyse kunne koble viden om organisation, medier og kommunikation og forklare deres indbyrdes sammenhæng vha. af analysen af den indsamlede case-empiri. Kvalitet af analysen omfatter både argumentation, dokumentation og konsistens.
- Den studerende skal være i stand at forklare fagets begreber (repræsenteret i pensum) og deres betydning i forhold til hinanden og i forhold til casen.
- Den studerende skal være i stand til at reflektere over fagets teorier om samspil mellem samfund, medier/teknologi og kommunikation i forhold til den konkrete empiri – og omvendt. Herunder skal den studerende kunne begrunde valg af teorier i forhold til casen, sammenligne teoriens svagheder og styrker i forhold til den valgte empiri og forstå de indsamlede datas særpræg og beskaffenhed.
- Den studerende skal være i stand at formidle analyserne på en velstruktureret, flydende, korrekt og fagsprogligt adækvat måde.
Prøve/delprøver
Kommunikationsteori- og strategi: Medieudvikling og digital kommunikation:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
En individuel mundtlig eksamen på baggrund af gruppesynopsis. Den mundtlige eksamen varer 20 minutter. Der sættes en afleveringsfrist for synopsen af studiesekretariatet, men arbejdet med synopsen kan påbegyndes når som helst inden for denne dato.
Synopsen, der i kort form skitserer en problemstilling inden for fagets pensum vha. en selvvalgt case-organisation og som sammen med pensum danner udgangspunkt for den mundtlige prøve, skal skrives i grupper på 2-5 personer (4-5 personer anbefales). Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages på baggrund af den mundtlige præstation.
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Én person skriver ved individuel aflevering max 3 sider; 2-5 personer maks. 5 normalsider.
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For sygeprøve gælder følgende bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelse af synopsen, men er syg ved den mundtlige eksamen, er sygeprøven en ny mundtlig eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede synopsis. Denne synopsis skal genindleveres til syge-/omprøven. Studerende, der ikke har deltaget i udarbejdelse af synopsis på grund af sygdom, skal indlevere en synopsis forud for den mundtlige sygeprøve.
For omprøve gælder følgende bestemmelser: Studerende der ikke består den ordinære eksamen skal indlevere en ny synopsis forud for den mundtlige prøve.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget Medieudvikling og digital kommunikation  skal give de studerende indblik i mediale og organisatoriske forhold og teorier / framework, der vedrører interpersonelle medier og massemedier samt digital kommunikation og sociale medier i en tidsalder, der er præget af samtidigt tilstedeværelse af traditionelle, analoge samt nyere sociale og mobile medie. Udgangspunktet er samfundsmæssige aspekter (bl.a. netværkssamfund, pull society, risikosamfund, Smart City/ Society, urban governance) samt organisationernes forhold til – og strategiske brug af - medierne. Der fokuseres bl.a. på brugen af digitale, sociale og mobile medier idet disse i særlig grad følges af nye muligheder og udfordringer for traditionelle (masse)medier, virksomheder, organisationer og deres strategiske råderum.
De studerende skal danne sig en forståelse for forskellige medietyper og ikke primært beskæftige sig med data, design og teknik. Dog vil disse emner blive berørt i den grad, der gør det muligt at forstå – og kommunikere med – relevante faggrupper og interessenter via en bred vifte af medier.

 

Forelæsninger og øvelser skal bidrage til de studerendes praktiske, analytiske og især reflekterende kompetencer for at sætte dem i stand til både at kunne analysere "medielandskabet", som former og bliver formet af (det "glokale") samfund, organisationerne, institutionerne, teknologierne, mediebrugen og (ansvarlige og bevidste) mediebrugerne. Desuden skal faget bidrage til de studerende evne til at arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers brug af medier inden for krise-, ledelses-, og branding kommunikation.


Efter tredje semester skal den studerende have en forståelse for kommunikationsmediernes betydning for kommunikativ praksis generelt set og i særdeleshed være i stand til at analysere konkrete problemstillinger inden for mediekommunikation og digital, social og mobil kommunikation samt at analysere og forbedre organisations syn på og brug af medier. Denne viden og disse færdigheder vil også bidrage til løsning af opgaver i forbindelse med 2. årsprojektet.

Undervisningsformer
Faget omfatter en forelæsningsrække og en holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk og studenter-orienteret og forudsætter i endnu højere grad de studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/ PraksisDag fokuserer særligt på erfaringer med intern kommunkation i konkrete organisationer. Desuden arbejdes der jo løbende i kommunikationsværksstederne mere praktisk og praksisreflekterende med digital kommunikation.

I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter, er bruges elementer af e-leaning.

I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 4-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo sammen med pensum tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se eksamen).

Arbejdsbelastning:
Forelæsninger/​øvelser: 42 timer
Forberedelse: 74,25
Eksamensaktiviteter: 90 timer
Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT
Arbejdsbelastning
forelæsninger / øvelser / Seminardag 33 timer
forberedelse for forelsn. / øvls. / SeminarDag (inkl. prøvesynopsis) 152 timer
eksamen (inkl. forberedelse) 21,25 timer
I alt 206,25 timer
Foreløbig litteratur

Foreløbig litteraturliste (pensum)

 

Foreløbig litteraturliste (pensum)

2 kompendier med bidrag af og eller links til bidrag af bl.a. Anderson (2007) [2006]; Brandtzaeg (2014) Bordewijk, Jan L & Ben van Kaam (2003) [1986] Broderick / MacLaren (2003), Capozzi (2013), Castells (22004; 2003 [2001] 22000); DR medieforskning (2014), Dinesen (2008), Eskjær (2010), Flyverbom & Hansen (2014), Gladwell 2003 [2000]; Hansen (2015); Hjarvard (2008), Lund (2006), Meyrowitz, (1985), Petersen Pogner (2009), Pogner (2015, 2012), Qvortrup (1998), Svarre (2011), Takeuchi Nonaka (2000) [1995]), Winston (1998).

 

 

 

Sidst opdateret den 28-10-2015