2015/2016 BA-BKOMO1263U Kommunikationsteori- og strategi: Medieudvikling og digital kommunikation
English Title | |
Development of Media and Digital Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 28-10-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: -Den studerende skal være i stand til
at demonstrere overblik over udvalgte medieteorier og teorier om
informations- og kommunikationsteknologiernes betydning for
samfund, organisationer og individer.
-Den studerende skal være i stand til at anvende disse teorier til at analysere en konkret problemstilling i forbindelse med en organisation inden for mediekommunikation. -Den studerende skal være i stand til at beskrive og undersøge en selvvalgt empirisk case til at demonstrere sin empirisk og teoretisk viden og sine analytiske samt reflekterende færdigheder. - Den studerende skal i sin selvstændige analyse kunne koble viden om organisation, medier og kommunikation og forklare deres indbyrdes sammenhæng vha. af analysen af den indsamlede case-empiri. Kvalitet af analysen omfatter både argumentation, dokumentation og konsistens. - Den studerende skal være i stand at forklare fagets begreber (repræsenteret i pensum) og deres betydning i forhold til hinanden og i forhold til casen. - Den studerende skal være i stand til at reflektere over fagets teorier om samspil mellem samfund, medier/teknologi og kommunikation i forhold til den konkrete empiri – og omvendt. Herunder skal den studerende kunne begrunde valg af teorier i forhold til casen, sammenligne teoriens svagheder og styrker i forhold til den valgte empiri og forstå de indsamlede datas særpræg og beskaffenhed. - Den studerende skal være i stand at formidle analyserne på en velstruktureret, flydende, korrekt og fagsprogligt adækvat måde. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Faget Medieudvikling og digital kommunikation skal give de
studerende indblik i mediale og organisatoriske forhold og teorier
/ framework, der vedrører interpersonelle medier og massemedier
samt digital kommunikation og sociale medier i en tidsalder, der er
præget af samtidigt tilstedeværelse af traditionelle, analoge samt
nyere sociale og mobile medie. Udgangspunktet er samfundsmæssige
aspekter (bl.a. netværkssamfund, pull society, risikosamfund, Smart
City/ Society, urban governance) samt organisationernes forhold til
– og strategiske brug af - medierne. Der fokuseres bl.a. på brugen
af digitale, sociale og mobile medier idet disse i særlig grad
følges af nye muligheder og udfordringer for traditionelle
(masse)medier, virksomheder, organisationer og deres strategiske
råderum.
Forelæsninger og øvelser skal bidrage til de studerendes praktiske, analytiske og især reflekterende kompetencer for at sætte dem i stand til både at kunne analysere "medielandskabet", som former og bliver formet af (det "glokale") samfund, organisationerne, institutionerne, teknologierne, mediebrugen og (ansvarlige og bevidste) mediebrugerne. Desuden skal faget bidrage til de studerende evne til at arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers brug af medier inden for krise-, ledelses-, og branding kommunikation.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække
og en holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes
dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og
fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk
og studenter-orienteret og forudsætter i endnu højere grad de
studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/
PraksisDag fokuserer særligt på erfaringer med intern kommunkation
i konkrete organisationer. Desuden arbejdes der jo løbende i
kommunikationsværksstederne mere praktisk og praksisreflekterende
med digital kommunikation.
I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter, er bruges elementer af e-leaning. I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 4-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo sammen med pensum tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se eksamen). Arbejdsbelastning: Forelæsninger/øvelser: 42 timer Forberedelse: 74,25 Eksamensaktiviteter: 90 timer Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
|||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteraturliste (pensum)
Foreløbig litteraturliste (pensum) 2 kompendier med bidrag af og eller links til bidrag af bl.a. Anderson (2007) [2006]; Brandtzaeg (2014) Bordewijk, Jan L & Ben van Kaam (2003) [1986] Broderick / MacLaren (2003), Capozzi (2013), Castells (22004; 2003 [2001] 22000); DR medieforskning (2014), Dinesen (2008), Eskjær (2010), Flyverbom & Hansen (2014), Gladwell 2003 [2000]; Hansen (2015); Hjarvard (2008), Lund (2006), Meyrowitz, (1985), Petersen Pogner (2009), Pogner (2015, 2012), Qvortrup (1998), Svarre (2011), Takeuchi Nonaka (2000) [1995]), Winston (1998).
|