2015/2016  BA-BPROO2020U  Statistik

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Gorm Gabrielsen - Institut for Finansiering (FI)
Kontaktinformation: https:/​/​e-campus.dk/​studium/​kontakt
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
Sidst opdateret den 07-07-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Redegøre for begreber til at håndtere variation og struktur herunder sammenhængsmål, med specielt fokus på projektledelse.
  • Identificere dataanalytiske problemer i konkrete eksempler.
  • Udføre konkrete relevante dataanalyser.
  • Argumentere for fagligt begrundende løsninger.
  • Vurdere forskellige muligheder for dataanalyser til forbedring af en virksomheds beslutningsgrundlag.
Statistik:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Det skriftlige produkt udarbejdes i grupper på 3-5 studerende. På baggrund af dette produkt er der individuel mundtlig eksamen.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Har den studerende udarbejdet og afleveret opgavebesvarelsen til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve eller ikke bestået denne, afvikles omprøven på baggrund af genindlevering af den oprindelige opgavebesvarelse.
Hvis den studerende ikke har udarbejdet opgavebesvarelsen på grund af sygdom, skal den studerende til mundtlig sygeprøve i hele fagets pensum. Denne eksamen er 20 min uden forberedelse ved eksaminator og bi-eksaminator.

Undervisningen tager udgangspunkt i det opgivne pensum, hvor der arbejdes med at identificere dataanalytiske problemstillinger med henblik på understøttelse af beslutningstagning. Der inddrages konkrete cases.  Faget vægtlægger fortolkning af de udførte beregninger og der forventes en aktiv deltagelse fra de studerende.

Specificeret undervisningsplan lægges på Learn.

Undervisningen er organiseret i 3-timers moduler, og undervisningen vil være en blanding af oversigtsforelæsninger og konkret opgaveløsning. Formen er her dialogbaseret, og de studerende deltager i opgaveregning, dels på tavle og dels på egen lap top. De studerende opfordres til at medbringe egne lap tops til den praksisbaserede del af undervisningen.

Som beregningsprogram benyttes SAS JMP, som CBS stiller gratis til rådighed for de studerende (Se Learn for vejledning).

Agresti and Franklin: Statistics, The art and science of learning from data, Third Edition. Pearson New International Edition

Gorm Gabrielsen og Jens E. Overø: Kom i gang med JMP. Statistik og analyse for økonomistuderende. Kan downloades gratis fra SAS-hjemmeside – via e-campus.

Sidst opdateret den 07-07-2015