2015/2016  DIP-D1FMV2015U  Serviceøkonomi

Type Valgfag
Niveau Diplom
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HD (1. del)
  • Kjeld Tyllesen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 08-05-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i fagets pensum:
  • Demonstrere evne til at analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger i servicevirksomheder ved brug af erhvervsøkonomiske teorier og modeller.
  • Redegøre for servicevirksomheders komplekse problemstillinger i relation til strukturering og styring af serviceleverancen og de erhvervsøkonomiske problemstillinger dette afstedkommer.
  • Demonstrere overblik og udvise generel indsigt i servicevirksomheders konkurrence- og handlingsparametre og herunder blandt andet styring af kvalitet og leverance.
  • Anvende fagets teori og modeller på praktiske erhvervsøkonomiske beslutningssituationer og problemstillinger i servicevirksomheder.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det anbefales, at du har kendskab til det obligatoriske fag Erhvervsøkonomi for at få det fylde udbytte af undervisningen.
Serviceøkonomi:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Eksamen tager sit udgangspunkt i en af den studerende udarbejdet synops på max 5 normalsider og omfatter hele fagets pensum. Der gives en samlet karakter på baggrund af både synops og den mundtlige præstation
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forår

Valgfaget Serviceøkonomi bibringer den studerende et udvidet erhvervsøkonomisk fundament for forståelse, analyse, beslutningstagen, planlægning og udvikling indenfor servicevirksomhed.
Faget bygger især videre på faget Erhvervsøkonomi på HD 1. dels obligatoriske del gennem en udvidelse af det teoretiske fundament og anvendelse heraf på servicevirksomheder og sektorer.
Samtidig inddrages nært beslægtede og relevante temaer for servicevirksomheder, for eksempel temaer fra marketing og operations management, dog således, at erhvervsøkonomien udgør det centrale teoretiske fundament og det gennemgående referencepunkt i fagets indhold og opbygning.
De centrale temaer for faget Serviceøkonomi er:
• Servicebegrebet, servicekarakteristika, servicevirksomheden og sektoren samt dens placering i samfundet
• Brug af erhvervsøkonomiske modeller og teorier på servicevirksomheder samt de særlige problemstillinger
• Servicevirksomhedens konkurrenceparametre og konkurrenceintensitet
• Strukturering og styring af serviceleverancen og herunder servicepolitik og -strategier, kapacitetsplanlægning og værdikæder
• Servicemarketing, kundeorientering, servicekvalitet og kvalitetsparametre, prissætning af serviceydelser og elasticitetsbegreber
• Udvikling af servicestrategier, valg, implementering og monitorering

Vekslen mellem storhold og holdundervisning med dialog.

Johnston, Clark, Shulver; Service Operations Management, Improving Service Delivery, 4rd edition. FT Prentice Hall (Pearson Education), 2012, ISBN 978-0-273-74048-3:      Kapitel 1 – 11, 14, 15 og 17.

Christian Grönroos: "Service Management and Marketing", 3rd edition, Wiley:

a.: "The Dynamics of Expectations", p.99-102

b.:  "Quality Management in Services", p.111- 134