English   Danish

2015/2016  DIP-DORGU1011U  HR-ledelse og udvikling

English Title
HR-ledelse og udvikling

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 10 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 35
Max. antal deltagere 50
Studienævn
Studienævnet for HD (ORG)
Kursusansvarlig
  • Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 14-08-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: • Den studerende skal kunne redegøre for udvalgte teorier indenfor fagområdet.
• Den studerende skal kunne diskutere handlemuligheder på et mikroniveau (hvor individuel agens er i forgrunden) fra et HR-perspektiv
• Den studerende skal kunne designe og iværksætte en empirisk undersøgelse af et konkret organisatorisk problem af relevans for HR-ledelse og udvikling
• Den studerende skal kunne analysere det valgte problem med hjælp av fagets teorier.
• Den studerende skal, som del af sin empiriske undersøgelse, kunne samarbejde med organisationens medlemmer med hensigt at påvirke det studerede fænomen.
• Kunne kritisk diskutere sin egen rolle i den empiriske undersøgelse og i samarbejdet med organisationen.
• Være i stand til kritisk og refleksivt at forholde sig til teorier og modeller, deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger samt til den undersøgte praksis.
• Kunne formulere sig fagligt og sprogligt på en klar og konsistent måde
Forudsætninger for at deltage i kurset
Det er en forudsætning for at kunne påbegynde 3. semester, at 1. og 2. semseter er bestået.
Prøve/delprøver
HR-ledelse og udvikling:
Prøvens ECTS 10
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Projektet udarbejdes i grupper af min. 2 og max. 5 studerende, men eksamen er individuel
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter, Uge 2
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Bestemmelser for syge-/omprøve er det samme som ved den ordinære eksamen
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med specialiseringen

Denne specialisering af HD (O) vælges især af studerende, der er engagerede i organisationens menneskelige ressourcer. Den er ikke kun en uddannelse af eller til med­arbejdere i HR-afdelinger, men giver en generel indføring i de personalemæssige emneområder, som ledere, medarbejdere men også personale- og uddannelsesspecialister møder i arbejdslivet.

      Fagfeltet adskiller sig fra andre organisationsteoretiske områder ved primært at fokusere på individ og organisation og grænsen mellem dem. Feltet handler om relationen mellem ”individet og organisation” og om de problemstillinger organisationers ledelse møder, når de skal håndtere denne relation. En del af undervisningen berører dog også forholdet mellem det moderne samfund og

organisation/individ. Her ses blandt andet på nogle af de udviklingstræk, der kan identificeres i det moderne samfund og i forlængelse heraf dets indvirkning på arbejdsmarkedsforhold og arbejdslivet.

      HR-specialiseringen giver et teoretisk indblik i og en kritisk refleksion over de væsentligste dele af fagområdet HRM. Det er et vigtigt mål med specialiseringen, at bibringe den studerende en forståelse for de konkrete problemstillinger, der møder den professionelle HR-praksis – (som udøvet af ledere, medarbejdere og HR-specialister).

 

Hvad er centrale temaer på specialiseringen?

På den ene side er det et overordnet tema hvordan der skabes den bedst mulige sammenhæng mellem medarbejderens kompetencer og ønsker/målsætninger på den ene side og organisationens målsætninger på den anden. Det gælder både i håndteringen af tiltrækning og udvælgelse af de rette medarbejdere såvel som den problemstilling det er at matche og sammensætte opgaver/ medarbejdergrupper på den mest effektive måde.

      På den andens side er et centralt tema hvordan HR-specialister, ledere og medarbejdere gennem bl.a. organisationsudvikling, kompetenceudvikling, fastholdelse og organisatorisk læring, kan blive i stand til at løse nye opgaver og møde nye udfordringer. Udfordringer som bl.a. skabes af de komplekse psykologiske mv. vilkår det moderne samfund giver for meningsskabelse for individer i organisationer.  Følgende undertemaer berøres:
 

  • HR-teoriens historie og status
  • Rekruttering
  • Personaleudvikling
  • Lederudvikling
  • Kompetenceudvikling
  • HR-vinkler på forandringsledelse, organisationsudvikling og organisatorisk læring
  • Aktuelle tendenser på arbejdsmarkedet
Undervisningsformer
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/​diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt.
Yderligere oplysninger

Undervisningen foregår fredag og lørdag i uge 35, 39, 43 og 47.

HD(O) administrationen
Kilevej 14 A
2000 Frederiksberg
hdo@cbs.dk

Foreløbig litteratur

Vejledende littaratur:

 

  • Beardwell, Julie. & Tim Claydon: Human Resource Management – A Contemporary Approach, 2014, 7. udgave. Prentice Hall.
  • Jackson, S. E., Schuler, R. S., & Jiang, K. (2014). An aspirational framework for strategic human resource management. The Academy of Management Annals, 8(1), 1-56.
  • Kaufman, B. E. (2012). Strategic human resource management research in the United States: A failing grade after 30 years? The Academy of Management Perspectives, 26(2), 12-36.
Sidst opdateret den 14-08-2015