2015/2016 DIP-DORGU1017U HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
English Title | |
HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: • Den studerende skal gennemføre og
begrunde datagenerering i forhold til et identificeret og afgrænset
organisatorisk/ledelsesmæssig problem.
• Den studerende skal foretage et begrundet til- og fravalg af teori indenfor fagets pensum med henblik på at analysere et empirisk materiale med særligt fokus på forskellige aktørers positioner, perspektiv, og handlerum. • Den studerende skal med udgangspunkt i teori kunne konstruere nye handlemuligheder i forhold til det valgte problem. • Den studerende skal kritisk reflektere over teoriers anvendelighed til at analysere den valgte problemstilling og til at udpege nye handleveje. • Den studerende skal reflektere over egen rolle/position i forhold til det valgte problem og i undersøgelsen heraf. • Den studerende skal formulere sig på en sproglig korrekt, klar og sammenhængende måde. |
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
På 2. modul er der 1 obligatorisk hjemmeopgave, som skal afleveres. Formålet med hjemmeopgaven er at træne de studerende i at: • identificere organisatoriske problemer • stille operationaliserbare undersøgelsesspørgsmål • udpege og benytte teori som ressource i en analyse • anvende metodiske teknikker til dataindsamling • helt overordnet lære de studerende hvad det vil sige at analysere organisatoriske problemstillinger Hjemmeopgaven udarbejdes individuelt. |
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den
studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med
enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal
nye. Mens undervisningen i grundmodulet fokuserer på en
organisatorisk virkelighed, som antages at være præget af
velordnede strukturer og styrbarhed, er formålet med undervisningen
i dette fag (og i specialiseringsvalgfagene) gradvist at
problematisere denne tankegang eller antagelse og fokusere på de
organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer der er, når den
organisatoriske virkelighed beskrives som vanskeligt styrbar,
omskiftelig og kaotisk.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
De undervisningsformer, der anvendes
til at formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk,
omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i
timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der
kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig
i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal levere en
obligatorisk hjemmeopgave, som løses i perioden mellem fagets
worksop-dage.
Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. |
|||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Vejledende litteratur:
Ralph D. Stacey (2010). Strategic Management and
Organizational Dynamics, 6. udgave. Prentice Hall.
|