2015/2016  DIP-DREGV1047U  Transfer pricing i multinationale koncerner

Transfer pricing i multinationale koncerner

Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HD (REØ)
  • Fagkoordinator og underviser
    Christian Plesner Rossing - Institut for Regnskab og Revision (RR)
  • Underviser
    Peder Reuther - Institut for Regnskab og Revision (RR)
Studiesekretær:
Pia Clasen
Mail: pc.acc@cbs.dk
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Skatteret/Tax law
Sidst opdateret den 11-03-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: De fleste medarbejdere i mellemstore eller større virksomheder, med ansvar for økonomistyring og/eller finansiel rapportering, konfronteres før eller siden med transfer pricing.

Målet er at gøre de studerende i stand til at løse praktiske transfer pricing-problemer med udgangspunkt i en teoretisk referenceramme. Gennem en anvendelsesorienteret behandling af de mest centrale problemstillinger sættes de studerende i stand til at håndtere de udfordringer, alle mellemstore og store virksomheder med internationale aktiviteter stilles over for i forbindelse med koncerninterne transaktioner.

De studerende introduceres for internationalt anerkendte begreber, metodikker og værktøjer, og for, hvordan transfer pricing-opgaven håndteres i praksis i forskellige organisationer og virksomhedstyper.

Transfer pricing er i udpræget grad multidisciplinært, og involverer bl.a. økonomistyring, international skatteret, IT, risikostyring, værdikædeanalyse og finansiel rapportering. De studerende bibringes en forståelse for, at transfer pricing i særlig udpræget grad handler om at kende den virksomhed, man er en del af, og det marked, man operer på.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Valgfag som udbydes til alle HD 2. dels linjer.
Transfer pricing i multinationale koncerner:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår, Ordinær prøve afvikles i uge 39

Syge-omprøve: Oplyses på E-campus

Se E-campus for præcise datoer
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler

Der trækkes et spørgsmål som vedrører et distinkt tema inden for transfer pricing.
Eksaminationen kan dog også berøre andre områder af pensum

Faget opdeles i 4 overordnede hovedområder:

1. Transfer pricing-problemstillingen. Der gives en grundig introduktion til transfer pricing (juridisk, økonomisk og politisk), herunder et overblik over de sammenhænge, hvor man møder transfer pricing-problemer og hvor kilderne til transfer pricing-risici opstår.

2. Typer af koncerninterne transaktioner. Med udgangspunkt i overblikket over de sammenhænge, hvor man møder transfer pricing-problemer, behandles de enkelte transaktionstyper mere indgående, herunder varesalg, tjenesteydelser, immaterielle aktiver og finansielle transaktioner. Der lægges vægt på at skabe forståelse for såvel den danske som den internationale regulering, primært med udgangspunkt i OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations.

3. Transfer pricing-dokumentation. De fleste lande har krav om udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation. I nogle lande, heriblandt Danmark, er der hjemmel til at udstede bøder for manglende overholdelse af dokumentationskravene. Dokumentationsreglerne gennemgås grundigt, herunder såvel de danske dokumentationsregler såvel som OECD's seneste oplæg til nye retningslinjer for transfer pricing-dokumentation fra september 2014.

4. Forsvarsstrategier og konfliktløsning. Der sættes fokus på temaer som Advance Pricing Arangements, det vil sige aftaler mellem stater og virksomheder om virksomhedens fremtidige,
    koncerninterne prisfastsættelse, samt Mutual Agreement Procedures, det vil sige aftaler mellem stater.
Undervisningen er centreret om udvalgte kapitler i pensum inklusive tilhørende øvelser/cases, der delvist forberedes individuelt hjemmefra. Der veksles mellem overbliksforelæsninger, plenumdiskussioner og øvelsesopgaver. Faget forudsætter således forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerende. Desuden anvendes en række videoklip og aktuelle avisartikler til at demonstrere forskellige transfer pricing-problematikker i praksis.

Undervisning:

Uge 33- 38 - lørdage kl. 9.00 - 14.15