2015/2016  KAN-CCMAO1020U  Skatteret 1

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Jane Bolander - Juridisk Institut (JUR)
  • Erhvervsjura/Business Law
Sidst opdateret den 23-06-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal kunne anvende den juridiske metode i relation til de skatteretlige regler på en kon-kret, ukendt og kompliceret problemstilling indenfor de grundlæggende principper for indkomstopgørelsen.

Indenfor fagets indhold skal den studerende kunne:
  • Kunne forklare om skattemyndighedernes struktur og organisering
  • Identificere skatteretlige problemstillinger
  • Vurdere om fakta i en konkret situation er relevant for den skatteretlige problemstilling
  • Analysere den skatteretlige problemstilling med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
  • Argumentere for den foreslåede løsning på den skatteretlige problemstilling
  • Forklare skatteretlige problemstillinger og løsningsmodeller på et klart og korrekt sprog
Forudsætninger for at deltage i kurset
Skatteret 1 omhandler de generelle principper for indkomstbeskatningen og kapitalgevinstbeskatningen.
Skatteret 1 er fundamentet for faget Skatteret 2.
Skatteret 1:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår og Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Egne bøger og kompendier
  • Tilladte ordbøger
  • Tilladte lommeregnere
  • Egne noter i papirformat
  • Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
  • USB stik til upload af egne noter før eksamen
  • Adgang til alle informationer på CBSLearn
  • Andre hjælpemidler, se nedenfor
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Eksamen er en 4 timers skriftlig prøve med visse hjælpemidler. Eksamen er kun på CBS' pc'ere med adgang til det personlige drev og Learn. På CBS' pc'ere er der internetadgang som hjælpemiddel for tilgang til tilladte lovsamlinger. Det er ikke tilladt på anden måde at anvende internetadgangen ligesom det ikke er tilladt på nogen måde at være i kontakt med andre under eksamen. Det er ikke tilladt at medbringe egen pc eller tablet. USB stick er ikke tilladt under eksamen, men det er tilladt at overføre noter og dokumenter til S-drevet fra USB stick senest 15 minutter før eksamens begyndelsestidspunkt.

Fagbeskrivelse:

Fagets formål er at give de studerende et indgående kendskab til de særlige problemstillinger, der opstår i relation til beskatning. Fokus vil særligt være på de generelle skatteretlige regler og principper samt på den almindelige indkomstbeskatning og kapitalgevinstbeskatning.

Skat har en stor betydning for de dispositioner, som træffes i forskellige relationer. Dette gælder navnlig i erhvervslivets forhold, hvor skatten repræsenterer en omkostning, som skal håndteres. Det er derfor væsentligt, at rådgivere i deres rådgivning af kunder er velorienteret i de forskellige skatteretlige forhold.

Indhold:

De studerende introduceres først til de hovedproblemer, som den skatteretlige regulering frembyder. Eksempelvis behandles hvorledes tilgangen skal være til den overflod af information og retningslinjer, som forefindes inden for skatteområdet. Endvidere behandles de generelle principper for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, og hvorledes skattereguleringen systematisk er opbygget.

Denne introduktion følges op af indgående undervisning i de mest centrale danske skatteregler af relevans for indkomstopgørelsen. Dette indebærer grundig behandling af reglerne om beskatning af løn, gave og kapitalgevinst/-tab. I den forbindelse behandles beskatningen af renter, kursgevinster, fast ejendom, aktier og immaterielle aktiver.

Undervisningen er overvejende baseret på dialogforelæsninger, holdundervisning med case-opgaver, samt mundtlige og skriftlige øvelsesopgaver.
Sidst opdateret den 23-06-2015