2015/2016  KAN-CPSYV1403U  Ledelsespsykologi - i teori og praksis

Min. antal deltagere 20
Max. antal deltagere 40
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Camilla Sløk - Institut for Organisation (IOA)
Undervisningsadministrator: Mette Busk Ellekrog (mbe.ioa@cbs.dk)
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 11-12-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • udvise forståelse for kompleksiteten af ledelsesbeslutninger
  • udvise forståelse af de to retninger 1) transformational leadership og 2) trækpsykologi
  • evne til at analysere beslutningsmuligheder i konkrete situationer
Ledelsespsykologi - i teori og praksis:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 2 studerende
Opgavetype Opgavebesvarelse
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forår

Ledere har de sidste 15 år fået stadig mere i løn. Grunden til dette er, at de har fået større ansvar for organisationer og institutioners udvikling og relevans for omverdenen. Men vil lederne så tage ansvaret, når noget går galt? Og vil de tage skylden? Hvem har ansvaret i fx Brønderslevsagen, og når medarbejdere begår fejl? Er det lederen eller medarbejderen? Eller et sted derimellem? Hvordan tænker ledere, når det kommer til det at skulle håndtere enten fejl i organisationen eller beslutninger, som medarbejdere er uenige i?

Valgfaget gennemgår grundlæggende to forskellige retninger indenfor ledelse, nemlig 1) transformational leadership, hvor lederen er i centrum som den, der kan ændre en virksomhed eller organisations succes i omverdenen, og 2) bureaukratisk ledelse, hvor hierarkiet er klart, men hvor mulighederne for forandring ikke er i centrum. I forhold til ansvar og ledelsespsykologi ser disse to størrelser forskellige ud, afhængig af, hvordan ledelse forstås: I transformational leadership kan ansvaret for beslutninger blive diffuse, fordi alle i virksomheden skal være med til at tage ansvar for udviklingen. I bureaukratisk ledelse er ansvar derimod tydeligt placeret i hierarkiet, hos lederen.

Tendensen til at teste lederes evne til at håndtere komplekse problemstillinger omkring beslutningstagen ses i den stigende brug af psykologiske test i rekruttering af ledere. Der vil være undervisere fra test-områder, som viser, hvilke psykologiske træk man tester på indenfor rekruttering, når man skal finde den rette leder. De studerende vil også selv få mulighed for at gennemføre en sådan ledelsestest.

Valgfaget viser igennem cases, hvordan ledere indenfor de to retninger håndterer vanskelige beslutninger omkring ansvar på vidt forskellige måder. Formålet med dette er at klæde de studerende på til fremadrettet at kunne enten selv være ledere eller som konsulenter at skulle vejlede ledere i beslutningstagen.

Videnskabsteoretisk bygger kurset på både humanistisk psykologi og trækpsykologien (trait psychology).

Undervisningsformen er 90 % lærerforelæsninger, og 10 % øvelser, der involverer de studerendes egne erfaringer og vinkler på emnet. Formålet med dette er at få sat ord på egne erfaringer med situationer og forhandlinger i forhold til beslutningstagen.

Camilla Sløk: Blod, sved og tårer: Om ansvar og skyld i ledelse (2014). DJØFs forlag

Bernard Bass and Riggio: Transformational leadership (2006), forlag Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, New Jersey

Paul du Gay: In praise of bureaucracy. Weber. Organization. Ethics (2000). SAGE

Keith Grint: "Problems, problems, Problems: The social construction of leadership", Human Relations, 2005