2015/2016  KAN-CSOCV1012E  Jura i et HRM perspektiv

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for cand.soc.
  • Lise Justesen - Institut for Organisation (IOA)
Contact information: https:/​/​e-campus.dk/​studium/​kontakt/​student-hub
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Human resource management/Human resource management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 27-04-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Efter kursets afslutning skal den studerende

• kunne redegøre for gældende HR Jura i Danmark, herunder for sammenhænge og forskelle mellem HR Juraens individuelle og kollektive elementer samt arbejdsmiljøret
• kunne gengive hovedindholdet og forklare betydningen af de enkelte HR juridiske retskilder af dansk og international karakter
• kunne identificere og forholde sig til konkrete HR juridiske problemstillinger og argumentere for bedst mulige HR-juridiske og HRM-mæssigt mest hensigtsmæssige løsning af disse
• I øvrigt perspektivere HR Juraen i forhold til HRM i praksis
Forudsætninger for at deltage i kurset
Faget er et progressionsfag for HRM studerende, både merc. og soc. Faget er lukket for øvrige studerende. Der er ingen andre forudsætninger for at kunne deltage på kurset.
Jura i et HRM perspektiv:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 48 timer til udarbejdelse
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår

Faget er en fortsættelse af den HR juridiske undervisning, der findes tidligere på de to uddannelsesretninger. Her er der dog mulighed for mere grundlæggende fordybelse i de enkelte dele af HR juraen, således at der bliver arbejdet med HRM kernepunkter så som lønmodtagerbegrebet, arbejdsgivers ledelsesret, tvisteløsningssystemer, ansattes rettigheder og pligter i forhold til verderlag, sygdom, arbejdstid, barsel med videre, udarbejdelse af personalepolitikker, samarbejde på arbejdspladsen, håndtering af konkrete vanskelige samtaler, disciplinære forløb og opsigelser, atypiske ansættelsesforhold og klausuler i ansættelsen.

Forelæsninger, opgaver, studenteroplæg

Jens Kristiansen: Grundlæggende arbejdsret