2015/2016  MA-MMASV1087U  International selskabsskatteret

Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 35
Studienævnet for Master i Skat
  • Peter Koerver Schmidt - Juridisk Institut (JUR)
  • Skatteret/Tax law
Sidst opdateret den 20-08-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Kunne forklare og gengive de grundlæggende principper – i de retsregler som gælder for internationale koncerner – i et klart og korrekt sprog
  • Kunne identificere og anvende de korrekte retsregler på en konkret problemstilling
  • Kunne redegøre for og i konkrete situationer illustrere retsfølgen af en given retsregel
  • Kunne reflektere over særlige problemstillinger, som den internationale selskabsskatteret giver anledning til
International selskabsskatteret:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internet
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er at give de studerende et indgående kendskab til de særlige problemstillinger, der opstår i relation til international beskatning af selskaber. Fokus vil særligt være på regler og problemer af relevans for internationale koncerner.

I de senere år har internationale koncerners (manglende) skattebetaling fået stor opmærksomhed i medierne, og problemstillinger vedrørende aggressiv skatteplanlægning har for alvor fanget politikernes interesse. Disse problemstillinger drøftes nu jævnligt i de højeste politiske fora, hvilket har medført, at en række internationale initiativer er blevet iværksat med henblik på at sikre landenes skattegrundlag. Faget tager udgangspunkt i disse internationale tendenser og fortsætter derefter med en dybdegående gennemgang af de mest centrale regler i dansk international selskabsskatteret.

Når danske selskaber indgår i internationale koncerner, opstår der særlige problemer og udfordringer, idet koncernforbundne selskaber skal anses for selvstændige juridiske enheder, som indbyrdes kan indgå retshandler, herunder overføre varer, ydelser og kapital mellem hinanden. Dette giver på den ene side koncernerne mulighed for at foretage skatteplanlægning. På den anden side medfører det også risiko for dobbeltbeskatning mv., da mange lande har indført kompliceret værnslovgivning med henblik på at modvirke tab af skatteprovenu.

Som følge af den øgede globalisering er et indgående kendskab til denne lovgivning i dag en nødvendighed for både virksomheder og skattemyndigheder, da mængden af grænseoverskridende transaktioner mellem selskaber inden for samme koncern til stadighed udgør en voksende andel af verdenshandelen. På den baggrund træner faget de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.

Indhold

De studerende introduceres først til de hovedproblemer, som den skatteretlige regulering af internationale koncerner frembyder. Eksempelvis behandles spørgsmålene om, hvorvidt et selskab er fuldt eller begrænset skattepligtigt til Danmark, og hvilke skatteretlige konsekvenser der er forbundet med henholdsvis til og fraflytning. Endvidere omtales de seneste danske og internationale tendenser på området, herunder kampen mod skatteundgåelse. I den forbindelse inddrages også diskussioner om tax risk management og corporate social responsibility.

Denne introduktion følges op af indgående undervisning i de mest centrale danske skatteregler af relevans for internationale koncerner. Dette indebærer bl.a. grundige studier af reglerne om beskatning af faste driftssteder, reglerne om international sambeskatning, reglerne om rentefradragsbegrænsning samt reglerne om beskatning af Controlled Financial Companies (CFC-beskatning). Herudover drøftes de særlige konflikter, som kan opstå, når to lande kvalificerer en enhed eller et finansielt instrument forskelligt, dvs. med andre ord problemstillingerne vedrørende hybride selskaber og hybride finansielle instrumenter. Endelig afsluttes faget med undervisning i de særlige regler om transfer pricing.

Sammenhæng og progression

International selskabsskatteret omhandler internationale koncerner.

Faget er en overbygning på fagene Selskabsbeskatning, Fordringer, gæld og ejendomme, Aktier og finansielle kontrakter samt International skatteret.

International selskabsskatteret er samtidig et fundament for faget Transfer Pricing.

Holdundervisning/​forelæsning i dagtimerne
Sidst opdateret den 20-08-2015