2015/2016  MA-MMASV1102U  Selskabsbeskatning

Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 35
Studienævnet for Master i Skat
  • Michael Tell - Juridisk Institut (JUR)
  • Skatteret/Tax law
Sidst opdateret den 20-08-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne identificere hvem der er omfattet af den subjektive skattepligt og redegøre for beskatningen af en juridisk enhed
  • Kunne behandle beskatningen af ejerne af en juridisk enhed
  • Kunne identificere en koncern og redegøre for beskatningen af en koncern
Selskabsbeskatning:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internet
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er, at give de studerende indgående kendskab til og forståelse for generel kapitalselskabsbeskatning.

Faget behandler emner som subjektiv skattepligt, udbyttebeskatning, koncernbeskatning, sambeskatning og omstrukturering. Det mere specifikke formål med faget er, at de studerende kan identificere hvilke juridiske enheder, der er underlagt selskabsbeskatning og kan kvalificere disse selskabers subjektive og objektive skattepligt. Når juridiske sammenslutninger er underlagt selskabsbeskatning, kvalificeres ydelser mellem selskabet og dets kapitalejere som udbytte eller avance. Der gælder en særlig skatteretlig regulering for disse ydelser, når kapitalejeren er et kapitalselskab. Selskaber kan have kapitalinteresser i andre selskaber, således at der opstår en koncernforbindelse. Ofte vil der være særlig regulering for disse interesseforbundne juridiske enheder. Der kan både være begunstigende regler og bebyrdende regler. Undervisningen vil behandle disse særlige regelkomplekser. Når selskaber er koncernforbundne gælder en særlig skatteretlig regulering om sambeskatning. Denne sambeskatning er obligatorisk for selskaber underlagt fuld dansk beskatning og frivillig, for så vidt angår udenlandske koncernforbindelser. Sambeskatningsreglerne er komplekse og indeholder teknisk komplicerede beregninger. De studerende får kendskab til og forståelse for reglerne og de tekniske beregninger. Efterhånden som forudsætningerne for et selskab forandrer sig, opstår der behov for omstrukturering af en given selskabsstruktur. De studerende får kendskab til de forskellige omstruktureringsmodeller og forståelse for deres forskellige skattemæssige konsekvenser, og kan på dette grundlag foretage optimale skatteretlige dispositioner. Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.

Indhold

Faget indledes med at behandle subjektiv skattepligt for juridiske enheder. Det er alene, når en juridisk enhed kvalificeres som et skattepligtigt selskab, at de øvrige udfordringer er relevante.

Er det fastlagt, at en juridisk enhed er en selskabsskattepligtig enhed, er det afgørende at kende til den skatteretlige kvalifikation af formuebevægelser mellem selskabet og dets kapitalejere. Særligt når ejeren er en selskabskapitalejer, vil der være udfordringer og alternative løsningsmuligheder indenfor skatteretten. Kendskabet til reglerne om udbytte- og avancebeskatning for disse selskabsaktionærer er essentiel for anvendelsen af omstruktureringsmodeller. Modellernes anvendelse får betydning for selskabernes indkomstopgørelse, hvor der er forskel på, om selskabet skatteretligt indgår i en koncern eller ej, idet bl.a. sambeskatningsreglerne skal anvendes indenfor koncerner. Selskaber er i vidt omfang koncernforbundne, så derfor er indkomstopgørelse og skatteberegning i vidt omfang omfattet af sambeskatning. Enten den nationale obligatoriske eller den valgfrie internationale sambeskatning. Resultatet af udbytteudlodning, aktieavance og omstrukturering vil påvirke den samlede sambeskattede indkomstopgørelse og skatteberegning.

Sammenhæng og progression

Selskabsbeskatning og faget Erhvervsbeskatning er uddannelsens grundelementer inden for den subjektive skattepligt. Disse fag og fagene Fordringer, gæld og ejendomme samt Aktier og finansielle kontrakter, udgør de bærende elementer i uddannelsen.

Selskabsbeskatning er samtidig et fundament for fagene International Skatteret, International selskabsskatteret, Årsrapport og skatteregnskab, Insolvensret og – beskatning samt Transfer Pricing.

Holdundervisning/​forelæsning i dagstimerne
Sidst opdateret den 20-08-2015