2015/2016
MA-V1060U Personligt lederskab og dialogisk
coaching
English Title |
Leadership and dialogic
coaching |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Anne Reff Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
30-11-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Viden om og forståelse af coachingbegrebet og den
bagvedliggende filosofi samt om coachingens særlige betydning som
del af situeret læring og som tilgang til ledelse og
samarbejde.
- Færdigheder til at relatere viden om dialogbaseret coaching og
læring hhv. protreptik og ledelse til konkrete cases fra egen
praksis, herunder at forholde sig refleksivt til egne basisværdier
(personlige og organisatoriske).
- Kompetence til at udvikle en dialogform, der styrker muligheden
for at virkeliggøre egne værdier i organisationen og udøve
coachingbaseret ledelse i konkrete samskabelsesprocesser med
medarbejdere.
|
Prøve/delprøver |
Personligt
lederskab og dialogisk coaching:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Uden hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Det obligatoriske ledelsesfaglige modul personligt lederskab og
dialogisk coaching sætter fokus på de samfundsmæssige forandringer,
som har ført til at personligt lederskab og coaching er kommet på
dagsorden i både den offentlige og den private sektor. Coaching
præsenteres som særlig samtaleform, der sikrer, at
fokuspersonen/-gruppen er i stand til at udvikle sig på basis af
egne perspektiver og resurser. Coaching kobles til nye teorier om
læring og ledelse og inddrager forskellige centrale begreber,
teorier og tilgange, som kan anvendes for at udvikle den
studerendes personlige ledelses- og coachingstil. Formålet er at
skabe forståelse for personspecifikke andele i lederskab samt at
udforske personligt lederskab og coachingbaseret ledelse som
centralt element i sam-skabelsesprocesser. Konkret arbejdes desuden
med protreptikken som særlig ledelseskunst og med lederdyder. Den
studerende trænes i coaching og protreptik (bevidstgørelse og
fastholdelse af det normative udgangspunkt for ledelseshandling)
som samtaleredskaber i egen praksis.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå
som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede
gæster og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller
egne cases. |
Sidst opdateret den
30-11-2015