2015/2016
MA-V1062U Strategisk ledelse i et governance
perspektiv
English Title |
Strategic leadership in a governance
perspective |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Christian Frankel - Institut for Organisation (IOA)
- Martin Kornberger - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Strategi/Strategy
|
Sidst opdateret den
30-11-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Udprøvningen sker i forhold til tre
læringsmål:
- Forståelse (viden): Forståelsen af teorier om strategisk
arbejde i offentlige organisationer og cen-trale begreber
herom.
- Refleksion (færdighed): Evnen til at skifte mellem teoretiske
afbildninger og dermed kunne medreflektere hvordan ethvert tilvalg
af strategisk perspektiv samtidig er et fravalg af den
iagttagelses-, og handlekraft, der følger med et alternativt
perspektiv.
- Transformation (kompetence): Evnen til at omsætte forståelsen
af hvert perspektiv til konkret analyse (iagttagelseskraft) og
forslag til handling (handlekraft).
|
Prøve/delprøver |
Strategisk
ledelse i et governance perspektiv:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Uden hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Baseret på grundlæggende tilgange til arbejdet med strategier i
offentlige organisationer skal den studerende arbejde med strategi
i forhold til organisationens omverden, strategi i forhold til
interne forhold i organisationen og samspillet herimellem. Endelig
skal den studerende beskæftige sig med forskellige normative
vurderinger af strategiens substans. Modulet giver en teoretisk
forståelse af forskellige strategiske perspektiver med henblik på
at styrke den studerendes iagttagelses- og refleksionsevne og
lægger vægt på, at den studerende skal kunne veksle mellem flere
strategier og forholde sig til mange kontekstuelle pres, dvs. opnå
en strategisk fleksibilitet. Samtidigt hermed skal den studerende
introduceres til forskellige værktøjer og øvelser for at fremme
fremtidig handlekraft gennem opnåelse af strategisk behændighed og
læring.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå
som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede
gæster og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller
egne cases. |
Sidst opdateret den
30-11-2015