English   Danish

2016/2017  BA-BEUBO1601U  Sprog, tekster og virksomheden

English Title
Language, Texts and Context

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for BA i europæisk business
Kursusansvarlig
  • Nils Eskestad - Department of Management, Society and Communication (MSC)
Primære fagområder
  • Sprog/Language
Sidst opdateret den 11-08-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • læse og forstå tekster på engelsk især ikke-fiktive tekster om væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i engelsksprogede områder;
  • uddrage væsentlige informationer især fra engelsksprogede ikke-fiktive tekster;
  • med udgangspunkt i tekster redegøre systematisk for væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i engelsksprogede områder;
  • redegøre for udvalgte ikke-fiktive engelske teksters genre, budskab, struktur og virkemidler i relation til deres kommunikative formål og deres kontekst;
  • have kendskab til det engelske sprogs grammatiske strukturer, især de strukturer der er væsentlige for afkodning af teksters sammenhæng;
  • have kendskab til og systematisk kunne anvende forskellige sprogværktøjer
  • skrive stort set fejlfrit på engelsk i forhold til de sproglige og grammatiske aspekter kurset dækker, f.eks. kongruens, tegnsætning, bestemthed, ordklasser og stavning
Prøve/delprøver
Sprog, tekster og virksomheden:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Opgavebesvarelsen baseres på udleverede spørgsmål/opgaver, der omfatter grammatiske, tekstuelle og metatekstuelle forhold på dansk og engelsk.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Undervisningen foregår primært på engelsk. Udprøvningen kan foregå som en kombination af dansk og engelsk.

Kursets samlende udgangspunkt er tekster om og i virksomheden. Der arbejdes med teksterne fra forskellige vinkler: den kontekstuelle, den tekstuelle og den grammatiske vinkel.

Fra det kontekstuelle perspektiv arbejdes der med den faglige viden om f.eks. virksomhedsformer, virksomhedens interessenter og virksomhedens relationer til omverdenen, som forudsættes for at forstå virksomhedstekster.

Det tekstuelle perspektiv fokuserer hovedsagelig på teksternes struktur, fra sætning over afsnit til hele teksten, og inddrager teorier om genrer og tekstuelle virkemidler.

Fra den grammatiske vinkel arbejdes der med virksomhedsteksternes typiske sætnings- og frasestrukturer, deres anvendelse og deres kommunikative funktioner.

Kurset ledsages af en kort indledende forelæsningsrække, der giver en indføring i elementær engelsk grammatik. Forelæsningerne danner grundlag for det videre arbejde med grammatiske problemstillinger i holdtimerne.

Undervisningsformer
Arbejdsformerne kan omfatte forelæsninger, holdundervisning, workshops, studenteroplæg, øvelser og skriftlige opgaver.
Studenterarbejdstimer
Undervisning 62 timer
Forberedelse 284 timer
Eksamen 72 timer
Foreløbig litteratur

PRELIMINARY READING LIST
Books
- Bodil Helder (2015).Textual Analysis. An Approach to Analysing Professional Texts. Samfundslitteratur.

- L. Hjulmand & H. Schwarz (2012). A Concise Contrastive Grammar of English (for Danish Students). Samfundslitteratur. 4th edition, 3rd impression.

Chapters from the following books will be printed in a compendium:
- Lita Lundquist (2008). Navigating in Foreign Language Texts. Samfundslitteratur.
- Lone Albrecht (2005). Textual Analysis and the Production of Text. Samfundslitteratur. 2nd edition.
- Lennart Björk & Christine Räisänen (1997). Academic Writing. A University Writing Course. Studentlitteratur.
- Claire Capon (2009). Understanding the business environment, Inside and outside the organisation. Financial Times Prentice Hall
- J.D. Daniels, L.H. Radebaugh & D.P. Sullivan (2009). International Business. Environments and Operations. FT Prentice Hall/Pearson. 12th edition.
- Tonya Trappe & Graham Tullis (2010). Intelligent Business. Pearson/The Economist
- Catherine Turner. (2009) Corporate Governance. CIMA Publishing. (available online from the library)
- Ian Worthington & Chris Britton (2006). The Business Environment. Pearson. (available online from the library)

Sidst opdateret den 11-08-2016