English   Danish

2016/2017  BA-BIMKO1601U  Tekstforståelse

English Title
Understanding Professional Texts

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
Kursusansvarlig
  • Bodil Helder - Department of Management, Society and Communication (MSC)
Primære fagområder
  • Sprog/Language
Sidst opdateret den 12-08-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kommunikativ kompetence, dvs. kunne identificere en teksts budskab, genre og de virkemidler, der er anvendt for at opnå det intenderede formål i en kommunikationssituation
  • Indsigt i sproglige og stilistiske virkemidler, dvs. kunne anvende de grundlæggende tekstmæssige begreber, der er introduceret i undervisningen, til beskrivelse af sproglige og stilistiske fænomener i en tekst
  • Evne til at kunne formulere sig på relativt flydende og korrekt engelsk.
Prøve/delprøver
Tekstforståelse:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 3 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 24 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Individuel skriftlig opgave på basis af en udleveret tekst. Opgaven består af en tekstanalyse. Prøven foregår på engelsk.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Undervisningen foregår på engelsk. Eksamen foregår på engelsk.

Til enhver genre hører et sæt af normer og forventninger, og det er identifikationen af disse, der er i fokus på kurset Tekstforståelse. Der gives en introduktion til genreteoretiske, tekstanalytiske, tekstlingvistiske og sproglige aspekter af særlig relevans for forståelse og analyse af faglige tekster.

I undervisningen arbejdes der med analyse af autentisk tekstmateriale af faglig art samt med grammatiske øvelser. Herudover udarbejder den studerende i løbet af kurset et antal skriftlige analyseopgaver.

Kurset præsenterer de teorier og metoder, der indgår som grundlag for skriftlige og mundtlige produktionsopgaver i efterfølgende semestre.

Den studerende vil i løbet af kurset kunne:
 • tilegne sig teoretisk viden om, hvad der overordnet karakteriserer faglige tekster.
 • beherske metoder til at identificere en faglig teksts genre og formål på baggrund af en række analyseparametre (fx struktur, appelformer, talehandlinger og tekststrategier).
 • blive i stand til at anvende viden om grammatiske og sproglige forhold på tekster.

Målet med undervisningen er således at give de studerende en teoretisk indsigt i de grundlæggende elementer og begreber, der er nødvendige for at kunne forstå, fortolke, producere og formidle forskellige former for faglige, erhvervsrelevante tekster.

Undervisningsformer
Kurset er en kombination af holdundervisning, diskussion, oplæg fra studerende, workshops samt mundtlige og skriftlige øvelser.
Studenterarbejdstimer
Undervisningsrelaterede aktiviteter 132 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 74 timer
Foreløbig litteratur

Vejledende litteratur:

Bodil Helder (2015): Textual Analysis - an approach to analysing professional texts, 2nd revised edtion. Samfundslitteratur. ISBN (oplyses senere).

 

Bodil Helder (2015): Textual Analysis - an approach to analysing professional texts. Supplementary Material, 2nd revised edition. Samfundslitteratur 2015. ISBN (oplyses senere).

Jonas Gabrielsen & Tanja Juul Christiansen (2010): The Power of Speech. Hans Reitzel. ISBN 978-87-7675-830-1.

Sidst opdateret den 12-08-2016