2016/2017  BA-BIMTO2000U  Akademisk sprog, tysk

Academic Language, German

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation
  • Mette Skovgaard Andersen - Department of Management, Society and Communication (MSC)
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
  • Kommunikation/Communication
  • Sprog/Language
Sidst opdateret den 27-01-2017
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • med udgangspunkt i et autentisk kommunikationsprodukt behandle en problemstilling, der har fokus på kommunikative, marketingsrelaterede og/eller kulturelle aspekter
  • med udgangspunkt i det givne produkt producere en skriftlig akademisk tekst på tysk i form af en argumenteret analyse, som overholder de vigtigste sproglige, stilistiske og formelle konventioner for genren
  • udtrykke sig skriftligt og mundtlig på et relativt flydende og korrekt tysk uden grammatiske, syntaktiske og terminologiske fejl, der i nævneværdig grad forstyrrer kommunikationen.
  • overholde de akademiske krav for kildeangivelser, citater, mv.
  • Ved den mundtlige eksamen skal den studerende kunne argumentere akademisk for relevansen af de strategiske overvejelser, som den studerende har haft mht: udvælgelse og vægtning af information og kilder, opbygning, teorier og metoder, og evt målgruppetilpasning.
  • Ved den mundtlige eksamen skal den studerende kunne indgå i en akademisk diskussion med bedømmerne om såvel den studerendes mundtlige indlæg såvel som dennes skriftlige analyse
Akademisk sprog - tysk:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Der gives 72 timer til udarbejdelse af besvarelsen.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve: Har den studerende udarbejdet og afleveret den skriftlige opgave til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige opgavebesvarelse.

Har den studerende ikke afleveret den skriftlige opgave eller er den studerende ikke bestået ved den ordinære eksamen, foregår syge-/omprøven som den ordinære prøve.

Ved den mundtlige eksamen bliver den studerende bedt om at indlede med en kortere præsentation af sit skriftlige produkt (5-7 minutter), hvorefter den studerende skal kunne indgå i en akademisk diskussion med bedømmerne om den studerendes mundtlige indlæg såvel som dennes skriftlige analyse.

Ved den mundtlige eksamen skal den studerende kunne argumentere akademisk for relevansen af de strategiske overvejelser, som den studerende har haft mht: udvælgelse og vægtning af information og kilder, opbygning, teorier og metoder, og evt. målgruppetilpasning.

Undervisningen foregår altovervejende på tysk. Eksamen foregår på tysk.

Kurset giver den studerende en indføring i den akademiske tekst som diskurs, dens genrekonventioner og de argumentationsformer, som typisk bruges i denne genre. Den studerende trænes i at omsætte denne indsigt til praksis ved at arbejde med øvelser og øvelsescases. Igennem disse opgaver trænes den studerende også i at reflektere over de kommunikative, marketingsrelaterede og/eller kulturelle aspekter som det givne kommunikationsprodukt giver anledning til.

Kurset består af en kombination af holdundervisning, workshops, oplæg fra studerende, øvelser og øvelsescases.
Undervisningsrelaterede aktiviteter 136 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 70 timer

Litteratur oplyses på et senere tidspunkt.

Sidst opdateret den 27-01-2017