2016/2017  BA-BINTO1057U  Virksomhedens Økonomiske Styring (2): Regnskabsvæsen

Business Economics (2): Accounting

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
  • Tamas Vamosi - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 08-08-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne forstå, beskrive og anvende de i faget præsenterede regnskabsrelaterede teorier og modeller.
  • Kunne diskutere de i faget præsenterede teorier og modeller, deres muligheder og begrænsninger.
  • Kunne applicere de i faget præsenterede modeller og teorier på specifikke problemstillinger.
  • Kunne argumentere for valg af specifikke teorier med henblik på handlingsanvisende konklusioner.
  • Kunne diskutere og perspektivere over konsekvenserne ved anvendelse af alternative teorier på givne problemstillinger.
Forudsætninger for at deltage i kurset
VØS (1) eller lignende
Virksomhedens Økonomiske Styring (2): Regnskabsvæsen:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer og Sommer
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter i papirformat
  • USB stik til upload af egne noter før eksamen
  • Adgang til alle informationer på CBSLearn
  • Lommeregner efter eget valg
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

4 timers skriftlig stedprøve i pensum, cases og øvelser.

Virksomhedens Økonomiske Styring (2) (VØS (2)) skal ses som det første mere redskabsspecifikke fag i forlængelse af 1. semesters grundlæggende erhvervsøkonomi (Virksomhedens Økonomiske Styring (1)). VØS (2) – Regnskabsvæsen - udgør et væsentligt element i HA-IT-studiets orientering i retning af at prioritere den økonomiske styring af virksomheder meget højt. I VØS (2) tages der  udgangspunkt i årsregnskabet, hvor de studerende indledningsvis vil blive introduceret for årsregnskabets tilblivelse i form af det dobbelte bogholderi. Fokus i bogføringsdelen er at give den studerende en forståelse for den økonomiske rapporteringsmetode, der anvendes i dansk regnskabspraksis samt for metoder, der opøver evnen til at kunne trække relevant information ud af virksomhedens resultatopgørelse og balance. Regnskabets poster gennemgås med henblik på at kunne forstå indhold og sammenhænge mellem disse for dernæst at kunne foretage en regnskabsanalyse, der sætter den studerende i stand til at kunne analysere virksomheders økonomiske situation. I faget indgår ligeledes elementer af likviditetsanalyser samt investeringsteori (værktøjer der kan medvirke ved vurderinger af forskellige investeringsalternativers rentabilitet), hvormed der bygges op til de videre økonomiske fag på HA-IT-studiet.

Undervisningen bygger først og fremmest på forelæsninger og øvelser. Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og angive de principielle, teoretiske begreber og emneområder, hvorimod øvelsernes formål er at opøve færdigherne i konkret at anvende de gennemgåede og præsenterede emneområder og således perspektivere teorien. Det forventes, at de studerende deltager særdeles aktivt såvel ved forelæsninger som ved casegennemgangene.

Brug af e-læring:
LEARN vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende samt i mindre omfang som diskussionsfora.
Forelæsninger 30 timer
Forberedelse til forelæsninger 75 timer
Øvelser 16 timer
Forberedelse til øvelser 40 timer
Eksamensforberedelse og eksamen 46 timer
Total: 207 timer
  • Porter & Norton; Financial Accounting; 9th. ed., 2015, Cengage, ca. 430 sider
  • Hedegaard & Hedegaard; Strategic Investment and Finance, 1rd. ed. 2008, Jurist- og Økonomforbundets Forlag, ca. 160 sider.
  • PWC, Regnskabshåndbogen 2016, PWC, ca. 30 sider.

Sider i alt: ca. 620.

Sidst opdateret den 08-08-2016