2016/2017  BA-BINTO1067U  Distribuerede Systemer

Distributed Systems

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
  • Daniel Hardt - Institut for IT-ledelse (ITM)
  • Henrik Thorn - Institut for IT-ledelse (ITM)
  • Informationsteknologi/Information technology
Sidst opdateret den 01-08-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Beskrive principper for opbygning af distribuerede systemer og forklare individuelle systemer eller opbygning af netværk.
  • Forklare formål og indhold af central kommunikation og applikationsprotokoller.
  • Diskutere problemer forbundet med at bygge distribuerede systemer, såsom sikkerhed, koordinering og resultater, samt fordele og ulemper ved forskellige løsningsmetoder.
  • Implementere fagets begreber, algoritmer og principper i en konkret applikation med tilhørende løsningsovervejelser.
  • Identificere og reflektere over svagheder og begrænsninger i en konkret applikation, samt komme med løsningsforslag til udbedring af disse.
  • Demonstrere kompetencer indenfor udvikling af systemer i fællesskab med andre.
  • Det skriftlige arbejde fremstår velformuleret med gennemarbejdet sprogbrug og viser en rimelig grad af stave- og formuleringsevne.
Forudsætninger for at deltage i kurset
• Erfaring med programmering som erhvervet på 1. og 2. semester HA (it.)
• Grundlæggende erfaring med objektorienteret modellering såsom UML.
• Grundlæggende anerkendelse og brug af internettet.
• Erfaring med systemdesign som erhvervet på 1. og 2. semester HA (it.)
Distribuerede systemer:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Opgavetype Rapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter

Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i en individuel udarbejdet skriftlig rapport og et pensumspørgsmål. Den mundtlige eksamen er en individuel prøve af en varighed på 30 minutter (inklusiv votering) uden forberedelse. I eksamenslokalet må kun medbringes rapport og få personlige noter.

Den mundtlige eksamen består af to dele: et forsvar for rapporten med fokus på fagets hovedtemaer og et spørgsmål til pensum. Begge elementer (projekt inkl. forsvar og pensum spørgsmål) er inkluderet i den samlede vurdering.

Dette modul introducerer distribuerede og komplekse netværkssystemer, it-systemer, teknisk struktur, samt centrale spørgsmål i forbindelse med deres funktionalitet og samspil. Et eksempel på et sådant system er en e-commerce løsning, der er bygget på en web-applikationsserver og bruger en komponent til at håndtere betaling med kreditkort.

Gennem dette kursus får de studerende en grundlæggende forståelse af netværk og sikre distribuerede applikationer. Kursets formål er at give de studerende kompetencer til at udvikle, vedligeholde og designe en distribueret applikation, samt indgå i projektforløb med det formål at udvikle større distribuerede applikationer. De studerende bliver uddannet til at konstruere distribuerede applikationer med både selvudviklede og fællesudviklede komponenter, som skal virke i en symbiose.

Kurset er opdelt i en række logiske dele, der dækker følgende temaer: netværk, sikkerhed, skalerbarhed, transaktioner og arkitektur. Hvert af disse moduler dækker teori, applikationer og øvelser. Undervisningen er baseret på det pædagogiske princip om at demonstrere hovedparten af ​​teorien i praksis, hvilket vil ske igennem udarbejdelse af eksamensopgaven.

CBSLearn bruges aktivt som e-learningsværktøj med en række aktiviteter, som skal gennemgås i en sekventiel rækkefølge der understøtter fagets indhold og formål.

Dette kursus arbejder ud fra en filosofi om, at systemudvikling kræver udarbejdelse af applikationer og at man tilgår viden omkring udviklingen af distribuerede systemer ved at udvikle konkrete applikationer. Kurset er derfor bygget op omkring udviklingen af en række applikationer i forbindelse med undervisningens øvelser og eksamensprojekt. Udviklingen sker på en teoretisk base, som opnås igennem diskussioner i forelæsningerne, som igennem cases perspektiverer pensum.

Kurset benytter e-learning som en aktiv del af kurset og de studerende forventes at deltage aktivt heri. Hver enkelt aktivitet vil være baseret på tidligere aktiviteter, som tages i en sekventiel rækkefølge.
Forelæsning 40 timer
Øvelser 60 timer
Forberedelse 46 timer
Hackathon 11 timer
Eksamensforberedelse og eksamen 50 timer
Total: 207 timer

DS (primær bog)

Distributed Systems: Concepts and Design, 5th edition

af George Coulouris, Jean Dollimore and Tim Kindberg, and Gordon Blair. Addison-Wesley 2011.

URL: http://tinyurl.com/c399ecr

Sidst opdateret den 01-08-2016