2016/2017  BA-BJURO1007U  Afsætningsøkonomi

Starttidspunkt Andet quarter
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura, BSc
  • Afsætningsøkonomi
    Jens Jacob Bødker - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Afsætningsøkonomi
    Tore Kristensen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 29-06-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: I faget Afsætningsøkonomi skal de studerende kunne:
  • identificere et marketingproblem samt koble dette til relevante juridiske problemer
  • identificere og forklare, sammenligne og integrere teori om markeder, forbrugere og konkurrenter og have en forståelse af integrationen med de relevante juridiske fag
  • de studerende skal kunne, udvikle og opstille hypoteser for at en virksomhed kan træffe beslutninger om deres markedsføring
Faget har fælles prøver med
BA-BJURO1013U

Fagets mål er at give de studerende en forståelse for det afsætningsøkonomiske begrebs- og modelapparat. Der lægges vægt på adfærdsteori, herunder anvendelse af redskaber og teknika i markedsføringen. Undervisningen er til dels case-orienteret og problemorienteret. Konsumerisme har relativ stor vægt. De studerende skal kunne de basale teorier omkring marketing. De skal kunne anvende dem til at analysere og identificere løsninger i et samlet perspektiv med fagets juridiske del.
Ligeledes skal de studerende kunne anvende marketings lærebygning til at identificere vigtige aktører og deres strategiske interesser under en integreret marketing/markedsretling analyse og planlægning. Under efterspørgselsteorien sættes fokus på forbrugernes og virksomhedernes bevæggrunde og adfærd i deres egenskab af efterspørgere. Desuden gives en elementær indføring i de beslutningsvariable, som virksomheden har til rådighed overfor konkurrenter, forbrugere eller andre aftagere i det vertikale system, der stiliseret kan fremstilles som afsætningskæden: Producent - grossist - detaillist - forbruger. I undervisningen anlægges både en rent økonomisk og behavioristisk indfaldsvinkel til markedsføringsmæssige problemstillinger.

Det forventes at de studerendes arbejdsindsats fordeler sig over fagets 96 arbejdstimer på følgende vis:
Deltagelse i forelæsninger 24 timer
Workshops 7 timer
Forberedelse 50 timer
Eksamensforberedelse 15 timer

Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Learn for yderligere information.

Finn Rolighed Andersen, Bjarne Warming Jensen, Kurt Jepsen, Peter Schmalz, & Mette Risgaard Olsen: INTERNATIONAL MARKEDSFØRING - 4 UDGAVE 2011.
ISBN: 978-87-92-09846-7

Sidst opdateret den 29-06-2016