2016/2017
BA-BJURO1007U Afsætningsøkonomi
|
|
| Sprog |
Dansk |
| Kursets ECTS |
3,5 ECTS |
| Type |
Obligatorisk |
| Niveau |
Bachelor |
| Varighed |
Et semester |
| Starttidspunkt |
Andet quarter |
| Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
|
Kursusansvarlig |
- Afsætningsøkonomi
Jens Jacob Bødker - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
- Afsætningsøkonomi
Tore Kristensen - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
| Primære
fagområder |
- Erhvervsjura/Business Law
- Markedsføring/Marketing
|
|
Sidst opdateret den
29-06-2016
|
| Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: I faget Afsætningsøkonomi skal de
studerende kunne:
- identificere et marketingproblem samt koble dette til relevante
juridiske problemer
- identificere og forklare, sammenligne og integrere teori om
markeder, forbrugere og konkurrenter og have en forståelse af
integrationen med de relevante juridiske fag
- de studerende skal kunne, udvikle og opstille hypoteser for at
en virksomhed kan træffe beslutninger om deres
markedsføring
|
| Prøve/delprøver |
| Faget har fælles prøver med |
|
BA-BJURO1013U
|
|
|
| Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
|
Fagets mål er at give de studerende en forståelse for det
afsætningsøkonomiske begrebs- og modelapparat. Der lægges vægt på
adfærdsteori, herunder anvendelse af redskaber og teknika i
markedsføringen. Undervisningen er til dels case-orienteret og
problemorienteret. Konsumerisme har relativ stor vægt. De
studerende skal kunne de basale teorier omkring marketing. De skal
kunne anvende dem til at analysere og identificere løsninger i et
samlet perspektiv med fagets juridiske del.
Ligeledes skal de studerende kunne anvende marketings lærebygning
til at identificere vigtige aktører og deres strategiske interesser
under en integreret marketing/markedsretling analyse og
planlægning. Under efterspørgselsteorien sættes fokus på
forbrugernes og virksomhedernes bevæggrunde og adfærd i deres
egenskab af efterspørgere. Desuden gives en elementær indføring i
de beslutningsvariable, som virksomheden har til rådighed overfor
konkurrenter, forbrugere eller andre aftagere i det vertikale
system, der stiliseret kan fremstilles som afsætningskæden:
Producent - grossist - detaillist - forbruger. I undervisningen
anlægges både en rent økonomisk og behavioristisk indfaldsvinkel
til markedsføringsmæssige problemstillinger.
|
| Undervisningsformer |
| Det forventes at de studerendes
arbejdsindsats fordeler sig over fagets 96 arbejdstimer på følgende
vis: |
| Studenterarbejdstimer |
| Deltagelse i forelæsninger |
24 timer |
| Workshops |
7 timer |
| Forberedelse |
50 timer |
| Eksamensforberedelse |
15 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
|
Pensum er vejledende. Se lektionsplanen på Learn for yderligere
information.
Finn Rolighed Andersen, Bjarne Warming Jensen, Kurt Jepsen, Peter
Schmalz, & Mette Risgaard Olsen: INTERNATIONAL MARKEDSFØRING -
4 UDGAVE 2011.
ISBN: 978-87-92-09846-7
|
Sidst opdateret den
29-06-2016