2016/2017
BA-BPROO2000U Metode, projektstyringsværktøjer og
tværfagligt 1. års projekt
| English Title |
| Methods, Project Management tools and
Interdisciplinary 1st Year Project |
|
|
| Sprog |
Dansk |
| Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
| Type |
Obligatorisk |
| Niveau |
Bachelor |
| Varighed |
Et quarter |
| Starttidspunkt |
Forår, Fjerde quarter |
| Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
|
Kursusansvarlig |
- Lise Justesen - Institut for Organisation
(IOA)
|
| Primære
fagområder |
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
- Organisation/Organization
- Projekt- og forandringsledelse/Project and change
management
|
|
Sidst opdateret den
23-01-2017
|
| Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- udarbejde en problemformulering, der har relevans for
projektledelse
- anvende og reflektere over anvendte dataindsamlingsmetoder
- anvende og integrere teori fra flere fag i en empirisk
forankret analyse
- redegøre for og diskutere de anvendte teorier og sammenligne
dem med alternative teorier
- anvende, redegøre for og reflektere over
projektstyringsværktøjer anvendt i eget projekt
|
| Forudsætninger for at deltage i kurset |
| Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i
faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed', hvorfor
tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget
'Beslutning, risiko og usikkerhed'. |
| Prøve/delprøver |
| Faget har fælles prøver med |
|
BA-BPROO1021U
|
|
|
| Kursets indhold, forløb og pædagogik |
|
Dette kursus har et todelt fokus.
For det første handler kurset om at træne de studerende i at
producere akademisk viden om projektledelsesrelevante
problemstillinger og at arbejde systematisk med forsknings- og
undersøgelsesmetoder, med særligt fokus på kvalitative interviews
og dokumentstudier. Faget rummer træning i at formulere en
problemstilling og designe en kvalititv interviewundersøgelse, som
hjælper med at besvare den specifikke problemstilling. I
faget indgår der et skriftligt gruppeprojekt, 1. årsprojektet. For
at lave 1. årsprojektet skal de studerende anvende kvalitative
interviews og dokumentstudier til at samle data om et konkret
projekt i en selvvalgt caseorganisation. I dataanalysen bruger
gruppen teorier fra faget ”Beslutning, risiko og usikkerhed” samt
fra ét af de andre fag i det første to semestre, dog eksklusiv
mikroøkonomi, regnskab og statistik.
For det andet får de studerende i dette fag en mulighed for at
afprøve projektstyringsværktøjer, som er blevet introduceret
i andre fag. Dermed får de studerende dybere indsigt i karakteren
af sådanne værktøjer og de muligheder og begrænsninger, deres
anvendelse fremkalder. De studerende vælger derfor mindst ét af
værktøjerne og implementerer det i styringen af deres eget 1. års
projekt. Refleksioner over anvendelsen af det valgte værktøj
indgår i det skriftlige gruppeprojekt og eksamen.
|
| Undervisningsformer |
Faget fokuserer på et skriftligt gruppeprojekt,
1. årsprojekt, som skal indeholde en analyse af et selvvalgt
projekt i en organisation. Hver gruppe får tildelt en vejleder til
dette projektforløb
Faget indeholder desuden forelæsninger og øvelser om
metode. |
| Studenterarbejdstimer |
| Undervisning |
18 timer |
| Forberedelse til undervisning |
18 timer |
| Projektarbejde |
110 timer |
| Eksamen |
60 timer |
|
| Foreløbig litteratur |
|
Endnu ikke fastlagt
|
Sidst opdateret den
23-01-2017