2016/2017  BA-BPROO2000U  Metode, projektstyringsværktøjer og tværfagligt 1. års projekt

Methods, Project Management tools and Interdisciplinary 1st Year Project

Varighed Et quarter
Starttidspunkt Forår, Fjerde quarter
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Lise Justesen - Institut for Organisation (IOA)
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Organisation/Organization
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
Sidst opdateret den 23-01-2017
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • udarbejde en problemformulering, der har relevans for projektledelse
  • anvende og reflektere over anvendte dataindsamlingsmetoder
  • anvende og integrere teori fra flere fag i en empirisk forankret analyse
  • redegøre for og diskutere de anvendte teorier og sammenligne dem med alternative teorier
  • anvende, redegøre for og reflektere over projektstyringsværktøjer anvendt i eget projekt
Forudsætninger for at deltage i kurset
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed', hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed'.
Faget har fælles prøver med
BA-BPROO1021U

Dette kursus har et todelt fokus.

For det første handler kurset om at træne de studerende i at producere akademisk viden om projektledelsesrelevante problemstillinger og at arbejde systematisk med forsknings- og undersøgelsesmetoder, med særligt fokus på kvalitative interviews og dokumentstudier. Faget rummer træning i at formulere en problemstilling og designe en kvalititv interviewundersøgelse, som hjælper med at besvare den specifikke problemstilling.  I faget indgår der et skriftligt gruppeprojekt, 1. årsprojektet. For at lave 1. årsprojektet skal de studerende anvende kvalitative interviews og dokumentstudier til at samle data om et konkret projekt i en selvvalgt caseorganisation. I dataanalysen bruger gruppen teorier fra faget ”Beslutning, risiko og usikkerhed” samt fra ét af de andre fag i det første to semestre, dog eksklusiv mikroøkonomi, regnskab og statistik.

For det andet får de studerende i dette fag en mulighed for at afprøve  projektstyringsværktøjer, som er blevet introduceret i andre fag. Dermed får de studerende dybere indsigt i karakteren af sådanne værktøjer og de muligheder og begrænsninger, deres anvendelse fremkalder. De studerende vælger derfor mindst ét af værktøjerne og implementerer det i styringen af deres eget 1. års projekt. Refleksioner over anvendelsen af det valgte værktøj indgår i det skriftlige gruppeprojekt og eksamen.

Faget fokuserer på et skriftligt gruppeprojekt, 1. årsprojekt, som skal indeholde en analyse af et selvvalgt projekt i en organisation. Hver gruppe får tildelt en vejleder til dette projektforløb

Faget indeholder desuden forelæsninger og øvelser om metode.
Undervisning 18 timer
Forberedelse til undervisning 18 timer