English   Danish

2016/2017  BA-BPROO3000U  Projektsamfundet

English Title
The Project Society

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Forår, Tredje quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Magnus Paulsen Hansen - Department of Business and Politics (DBP)
Primære fagområder
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 14-12-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Redegøre for og diskutere de væsentligste teorier i litteraturen inden for kritiske analyser af projektsamfundet og senkapitalismen.
  • Kunne genfinde projektlogikker i konkrete empiriske situationer.
  • Diskutere teoretiske og empiriske dimensioner af disse projektlogikker, herunder spørgsmålet om hvor projektformen dominerer, og hvor den har mindre betydning i de forskellige sektorer af arbejdsmarkedet.
Prøve/delprøver
Projektsamfundet:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Essay
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis den studerende ikke har bestået den ordinære eksamen, skal denne enten indlevere et revideret eller et nyt essay.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget tager udgangspunkt i den idé, at samfundet i sin organisering samt styring har gennemgået en forvandling mod et såkaldt projektsamfund. Dette er især tydeligt i virksomheder, men genfindes også blandt individer og i samfundet bredt forstået. Overordnet kan vi tale om et skifte mod en organisering af aktiviteter i projekter. Denne tendens indebærer, at begreber som matrix, netværk, midlertidighed bliver set som udbredte præmisser for vores organisering. I faget tegner vi en karakteristik af projektsamfundet ud fra den idé, at det har sin egen logik – en projektlogik. Tidligere organiseredes samfund og virksomheder i høj grad gennem f.eks. disciplin, dvs. det var samfund præget af andre logikker. Med udgangspunkt i dette skifte diskuterer vi, hvorledes projektlogikker kommer til udtryk konkret: vi ser specifikt på effekterne af projektsamfundet indenfor politisk organisering, i den såkaldte senmoderne kapitalisme og ikke mindst selvet. I undervisningen diskuteres projektsamfundet som en styrings- og organiseringsform, og der lægges vægt på at genfinde disse logikker i konkrete empiriske sammenhænge. 

Undervisningsformer
Dialogbaserede forelæsninger, samt en enkelt workshop.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse forelæsninger 98 timer
Undervisning 36 timer
Eksamen 72 timer
Foreløbig litteratur

Albertsen, N. (2007) ‘From Calvin to 'Spinoza: The New Spirit of Capitalism’ i Distinktion: Scandinavian Journal of Social Theory, vol. 6 no. 2, pp. 71-86.

Bennett, L. 2012:  ‘The Personalization of Politics: Political Identity, Social Media, and Changing Patterns of Participation’ The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science November 2012 vol. 644 no. 1 20-39

Boltanski L., & E. Chiapello (2005) 'The New Spirit of Capitalism’ i International Journal of Politics, Culture and Society, vol. 18, pp. 161-188.

Brinkmann, S. (2014) Stå Fast. Gyldendal.

Foucault, M. 2003: ’The Subject and Power’ in P. Rabinow & N. Rose (eds) The Essential Foucault pp. 126-145

Foucault, M. (1984) ''What is Enlightenment' i P. Rabinow & N. Rose (eds.) The Essential Foucault pp. 32-51.

Foucault, M. (1993) ’On the Genealogy of Ethics’ in P. Rabinow & N. Rose (eds) The Essential Foucault pp. 103-125 (interview med Foucault)

Foucault M. 2003 : ’Governmentality’ in P. Rabinow & N. Rose (eds) The Essential Foucault pp. 229-246

Gane, N. (2013) 'The Emergence of Neoliberalism: Thinking Through and Beyond Michel Foucault’s Lectures on Biopolitics’ i Theory, Culture & Society, vol. 31, no. 4, pp. 3-27.

Grabher, G. (2004) ’Temporary architectures of learning: Knowledge governing in project ecologies’ i Organization Studies, vol. 25, no. 9, pp- 1491-1514.

Hodgson, D 2005: ’”Putting on a Professional Performance”’: Performativity, Subversion and Project Management’ Organizationvol. 12no. 1 pp. 51-68

Jensen, A. F. (2009) Projektsamfundet. Aarhus Universitetsforlag.

McGowan, T. (2004) The End of Dissatisfaction. Suny Press.

Sennett, R 1998: The Corrosion of Character. The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. W.W Norton and Company, London/NY. Chapter 3 ‘Flexible’ pp. 46-64

Shore, C. and Wright, S. 2004:  ‘Whose Accountability? Governmentality and the Auditing of Universities’ Parallax, Volume 10, Issue 2 pp. 100-116

Zizek, S. (1999) Against the Double Blackmail, Third Text, 13:47, 39-50

Sidst opdateret den 14-12-2016