2016/2017  BA-BPSYO1543U  Organisationsanalyse

Organisational analysis

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
  • Mette Mogensen - Institut for Organisation (IOA)
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 15-12-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • At kunne fokusere analysen vha. en klar problemformulering
  • At kunne redegøre for de valgte teorier (min. 2) med særlig vægt på centrale begreber
  • At kunne anvende/operationalisere centrale teoretiske begreber i analysen af det empiriske materiale
  • At kunne arbejde systematisk med kodning/analyse af empirisk materiale
  • At kunne vurdere kvaliteten af det empiriske belæg set ift. analysens fokus og konklusioner
  • At kunne komme med anbefalinger til praksis på baggrund af analysen
Organisationsanalyse:
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Antal personer i gruppen max. 3
Opgavetype Rapport
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer og Sommer

Udprøvningen i organisationsanalyse, består i en case-analyse. Analysen udfærdiges ud fra eksamensspørgsmål, som udleveres tre uger inden aflevering af eksamensopgaven. Besvarelsen skal inkludere minimum 2 af fagets teoretiske perspektiver.

Faget tager afsæt i velkendte organisationsteorier med henblik på at arbejde analytisk med dem. Ambitionen er at sætte fokus på hvordan forskellige teorier om organisationer og de analyser de lægger op til synliggør forskellige aspekter ved analyseobjektet ’organisation’. Forudsætningen er at organisationsanalyser ikke er neutrale eller naturlige afspejlinger af virkeligheden, men derimod en særlig måde at skabe en organisatorisk virkelighed, som har både praktiske og politiske konsekvenser.

Formål

Målet med faget er, at den studerende bliver i stand til at forholde sig refleksivt til andres og foretage egne organisationsanalyser. Det indebærer at den studerende skal opøve sin færdighed i at læse organisationsteorier som særlige bud på en organisatorisk virkelighed; at den studerende kan læse og vurdere andres analyser og endeligt at den studerende kan udforme en organisationsanalyse og kritisk reflektere analysens resultat i relation til de valgte teorier og metoder.

Forløb

Undervisningen  i OA består i forelæsninger som tager afsæt i kendte organisationsteorier, mhp. at tydeliggøre hvordan disse kan forstås som særlige analytiske blikke på organisationen som genstand. Herudover vil der være mindre øvelseshold, hvor de studerende i forlængelse af forelæsningerne prøver kræfter med forskellige typer af analyser og ad den vej opøver deres analytiske færdigheder. Der vil bl.a. være fokus på at vurdere metoders betydning for analyseobjektet; operationalisere begreber; arbejde systematisk med interviewdata samt udvikle evne til at fremføre videnskabelige argumenter på skrift.

Opøvelsen af den studerendes analytiske færdigheder peger frem mod eksamensopgaven, hvor de studerende i grupper skal lave en organisationsanalyse med afsæt i en case.

Forelæsninger og øvelseshold
Forelæsninger (kan ændres) 40 timer