2016/2017  DIP-DINBO2001U  Virksomhedens internationale omgivelser

Niveau Diplom
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HD (IB)
  • Niels Mygind - Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse (INT)
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
Sidst opdateret den 31-05-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne kritisk diskutere og reflektere over begreber, teorier og modeller for politiske, kulturelle og institutionelle dimensioner af virksomhedens internationale omgivelser.
  • Vælge mellem og bruge teorier og modeller til analyse af strategiske og driftsmæssige problemer relateret til virksomhedens internationale omgivelser.
  • Diskutere teoretiske og praktiske problemer og foreslåede løsninger på et højt fagligt niveau.
  • Relatere politiske, kulturelle og institutionelle faktorer bag international business-relaterede problemer og analysere disse problemer.
Virksomhedens Internationale Omgivelser:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Egne bøger og kompendier
  • Egne noter i papirformat
  • Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
  • USB stik til upload af egne noter før eksamen
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven.

Kurset har til formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale aktiviteter. Der lægges vægt på at fremhæve forskelle mellem landes nationale erhvervsmiljøer, og hvordan det påvirker de strategiske valg virksomheder træffer for at kunne konkurrere internationalt. Ved kursets afslutning vil studerende være i stand til at forklare og fortolke internationale forretningspraksisser i et multidisciplinært perspektiv. Pensum omfatter både teori og empiriske cases; meget af det empiriske materiale vil blive inddraget fra igangværende forskningsaktivitet.
Kursets pensum indeholder diskussioner om:

• Udvalgte landespecifikke forskelle med indflydelse på forretningsaktiviteter, inkl. historiske, institutionelle, geografiske, kulturelle og politiske strukturer
  • Globale handels- og investeringsteorier, herunder internationale reguleringssystemer for handel og investering, på både globalt og regionalt niveau
  • Global selskabsledelse (governance) og international erhvervsret
  • Teorier og institutionelle strukturer for internationale kapitalstrømme og finansielle transaktioner
  • Teori og empiri om udviklingen af politiske systemer, overgangsøkonomier og ’varieties of capitalism’
  • Forbindelsen mellem teknologisk udvikling og innovation og global konkurrenceevne
  • Internationaliseringsstrategier
Undervisningen er baseret på en række af forelæsninger, som foruden forelæsning omfatter klassediskussioner og dybtgående analyser af udvalgte emner valgt i samarbejde med gæsteforelæsere.
Deltagelse i forelæsninger 33 timer
Skriftlige eksamen 4 timer
Forberedelse mv. 168 timer

Undervisningen ligger på tirsdage og torsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 40.

Skriftlig eksamen i uge 41.

Sidst opdateret den 31-05-2016