English   Danish

2016/2017  DIP-DINBV1024U  International e-markedsføring, sociale medier og 'big data' (Online)

English Title
International E-Marketing, Social Media and 'Big Data* (Online)

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (IB)
Kursusansvarlig
  • Troels Jakobsen - Institut for International Økonomi og Virksomhedsledelse (INT)
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk
Primære fagområder
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 12-04-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • have indsigt i teorier og modeller om international e-marketing
  • have indsigt i teorier og modeller om international markedsføring gennem sociale medier
  • have viden om anvendelse af “Big Data” i forbindelse med international markedsføring
  • have viden om effektive kommunikationsstrategier der anvender e-markedsføring.
  • kunne komme med forslag til international e-markedsføring gennem f.eks. sociale medier.
  • kunne komme med forslag til anvendelse af “Big Data” i markedsføringen.
  • kunne bruge de forskellige værktøjer og modeller der er i e-markedsføring .
  • selvstændigt at kunne analysere og komme med forslag til anvendelse af e-markedsførings redskaber og modeller
  • selvstændigt at vurdere og komme med forslag til anvendelse af sociale medier i international markedsføring.
  • at kunne komme med forslag til anvendelse af 'Big Data' på nye og innovative måder og kunne vurderer international forretningsstrategier der anvender e-markedsføring
  • at diskutere styrker og svagheder i teorier og vælge den bedst mulige i en konkret case
  • at kunne analysere trends og udvikling i markedsføringsstrategier.
Prøve/delprøver
International e-markedsføring, sociale medier og 'big data':
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Rapport
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til, at kunne udarbejde en international markedsføringsplan der involverer sociale medier/e-markedsføring, at vurdere den bedste markedsføringsmetode og til at kunne udtænke nye innovative måder at anvende data på.

E-markedsføring anvendes i dag bredt og i stigende omfang af virksomheder i alle sektorer. Anvendelse af sociale medier og store datamængder i international markedsføring har ændret måden virksomheder agerer og brander sig på. Dette kombineret med nye måder at drive forretning på har ændret hastigheden for ændringer i markedet og metoderne der anvendes markant.

En yderst spændende udvikling er anvendelsen af store datamængder til analyse og mere målrettet markedsføring end tidligere. Bl.a. analyseres Googles og Facebooks forretningsmetoder og disse sættes i perspektiv til andre sektorer.

På kurset analyseres anvendelsen af sociale medier, Internettet og anvendelsen af store datamængder "Big Data" i international markedsføringsperspektiv.

Kurset belyser kommunikation gennem sociale medier og de muligheder og trusler, der er i en kort og direkte kommunikations vej mellem en virksomheds kunder f.eks. på Facebook eller Twitter.

Det kan også forventes, at der på kurset vil være forskellige gæsteforelæsere. (F.eks. var der på kurset i 2015 gæsteforelæsere fra Novo Nordisk IT (NNIT) og Innovationscenteret i Silicon Valley, disse er med til at sætte e-markedsføringsteori i perspektiv til praktisk anvendelse i virksomheder).

Undervisningsformer
I forbindelse med kursets gennemførelse får den studerende mulighed for at deltage i ugentlige online forelæsninger samt adgang til en serie pointebaserede videoer relateret til kursusmaterialet. Den studerende får endvidere mulighed for, gennem øvelser og opgaver, løbende at arbejde med og videreformidle kursets materiale til dennes medstuderende. Der tilstræbes et aktivt undervisningsforløb hvor den studerende løbende kan forvente og naturligvis aktivt må bidrage til feedback. Samtidig tilbydes vejledning gennem kursets online coaches.
Studenterarbejdstimer
Undervisning AC+ andre aktiviteter 21 timer
Forberedelse 36 timer
Eksamensopgave 80 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningen ligger på i uge 35 - 41. Afl. af eksamensopgave d. 25.10.

Sidst opdateret den 12-04-2016