2016/2017 DIP-DORGO1032U HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
| English Title | |
| HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 15 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 02-06-2016 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
| For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: • Den studerende skal gennemføre og
begrunde datagenerering i forhold til et identificeret og afgrænset
organisatorisk/ledelsesmæssig problem.
• Den studerende skal foretage et begrundet til- og fravalg af teori indenfor fagets pensum med henblik på at analysere et empirisk materiale med særligt fokus på forskellige aktørers positioner, perspektiv, og handlerum. • Den studerende skal med udgangspunkt i teori kunne konstruere nye handlemuligheder i forhold til det valgte problem. • Den studerende skal kritisk reflektere over teoriers anvendelighed til at analysere den valgte problemstilling og til at udpege nye handleveje. • Den studerende skal reflektere over egen rolle/position i forhold til det valgte problem og i undersøgelsen heraf. • Den studerende skal formulere sig på en sproglig korrekt, klar og sammenhængende måde. |
|||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||
|
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
På 2. modul er der 1 obligatorisk opgave, som består i aktiv deltagele i diskussioner på Learn i løbet af semestret. Den studerende skal deltage gennem mindst 4 indlæg i disse diskussioner, fordelt på minst 2 af de 3 diskussionsomgange. For at et indlæg skal tælles med, skal det være mindst 5 linjer og være fagligt relevant. |
|||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
|
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den
studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med
enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal
nye. Mens undervisningen i grundmodulet fokuserer på en
organisatorisk virkelighed, som antages at være præget af
velordnede strukturer og styrbarhed, er formålet med undervisningen
i dette fag (og i specialiseringsvalgfagene) gradvist at
problematisere denne tankegang eller antagelse og fokusere på de
organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer der er, når den
organisatoriske virkelighed beskrives som vanskeligt styrbar,
omskiftelig og kaotisk.
|
|||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
| De undervisningsformer, der anvendes
til at formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk,
omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i
timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der
kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig
i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal i
obligatoriske diskussioner på LEARN som foregår i perioden mellem
fagets worksop-dage.
Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. |
|||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
|
Vejledende litteratur:
Ralph D. Stacey (2010). Strategic Management and
Organizational Dynamics, 6. udgave. Prentice Hall.
|
|||||||||||||||||||||||