2016/2017  DIP-DREGO1044U  Afgangsprojekt

Kursets ECTS 15 ECTS
Niveau Diplom
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HD (REØ)
  • Michael Andersen - Institut for Regnskab og Revision (RR)
Studieadministrator:
Pia Clasen
pc.acc@cbs.dk
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Sidst opdateret den 08-07-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Viden.

• Den studerende skal have indgående viden om det problemfelt, som afgangsprojektet behandler, og viden i bredere dele end det behandlede problemfelt.

Færdigheder:
Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne:

• Opstille en operationel problemstilling inden for studiets genstandsfelt.

• At argumentere for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske grundlag.

• At vurdere anvendeligheden af projektets resultater og konklusioner.

Kompetencer:
Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne:

• Forholde sig kritisk over for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske grundlag.

• Formidle og kommunikere afgangsprojektets problemstillinger og resultater på en forståelig måde.
Forudsætninger for at deltage i kurset
For at kunne skrive afgangsprojekt skal de/den studerende have aflagt prøve i fagene Eksternt regnskab, Strategisk ledelse, Økonomistyring, Skat og valgfag (men ikke nødvendigvis have bestået).
Afgangsprojekt:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen max. 2
Max. sideantal er ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag.

Formulerings- og staveevne indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, idet det faglige indhold dog vægter tungest.
Opgavetype HD 2. del afgangsprojekt
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse

Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige indhold tungest.
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer, Mundtlig eksamen i uge 24 og 25
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Det er tilladt at medbringe noter til forsvaret.
  • Et ca.15 minutters oplæg hvor den/de studerende redegør for afgangsprojektets problemstillin¬ger, afgrænsningsmuligheder, metodeovervejelser, mulige løsningsmodeller samt foretager en perspektivering og efterrationalisering ud fra den skriftlige besvarelse.

• En bedømmerstyret diskussion omkring såvel den skriftlige besvarelse som de faglige problemstillinger, der er relateret til det valgte emne.

• Vejleder og censor voterer ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige besvarelse og den mundtlige præstation. Karakteren er en individuel karakter baseret på den enkelte studerendes bidrag.

Vedr. Varighed:

Ved 1 studerende: 45 min. mundtlig eksamination inkl. votering.
​Ved 2 studerende: 60 min. mundtlig eksamination med begge studerende inkl. votering.

Under særlige omstændigheder kan der søges dispensation til at afvikle den mundtlige eksamination individuelt selv om projektet er udarbejdet i en gruppe.

Afgangsprojektet skal være problemorienteret og emnet skal være selvstændigt formuleret af de/den studerende. Den studerende skal demonstrere beherskelse af fagenes teorier og metoder og være i stand til at konstruere og fremlægge praktisk anvendelige løsninger i form af anvisninger og konklusioner på problemstillingen.

Såfrem der ønskes at skrive afgangsprojekt indenfor emnet "Regnskabsanalyser og værdiansættelses" henvises til de særlige krav som er beskrevet i Vejledening til Afgangsprojekt side 13 - 14.

Vejledningskatalog til Afgangsprojektet findes på my.cbs.dk under:
Mit studie -> Fag og eksamen

(kun synligt for studerende indskrevet på studiet)

Vejledning
Eksamination 1 timer
Udarbejdelse 399 timer
Vejledning 12 timer

Afleveringsfrist senest 9. maj 2017 kl. 16.00.

Vejledningskatalog til Afgangsprojektet findes på my.cbs.dk under:
Mit studie -> Fag og eksamen

(kun synligt for studerende indskrevet på studiet)

Sidst opdateret den 08-07-2016