2016/2017  KAN-CCMAO1086U  HD-suppleringsfag

Varighed To semestre
Starttidspunkt Efterår, Forår
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Caroline Aggestam Pontoppidan - Institut for Regnskab og Revision (RR)
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Sidst opdateret den 11-10-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Identificere og forklare grundlæggende videnskabsteoretiske perspektiver samt deres relation til studier i regnskab og revision
  • Diskutere fordele og ulemper ved grundlæggende kvalitative og kvantitative metoder og forklare deres relation til studier i regnskab og revision
  • Anvende kvalitative og kvantitative metoder på et givet emnefelt i regnskab og revision
  • Identificere og forklare hvilke faktorer der påvirker valget af undersøgelsesdesign og dataindsamlingsteknik
  • Identificere og forklare et litteraturstudies rolle i forhold til problemformuleringen og en undersøgelses kvalitet
  • Udføre et litteraturstudie indenfor et emnefelt i regnskab eller revision
  • Diskutere problemformuleringens betydning og udarbejde en klar og operationel problemformulering
  • Analysere et problem udfra empiri, videnskabsteori, metode samt den for problemet relevante teori
Forudsætninger for at deltage i kurset
Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Antal obligatoriske aktiviteter: 2
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
2 obligatoriske hjemmeopgaver på max. 10 normalsider i grupper (3-4 studerende).
HD-Suppleringsfag:
Prøvens ECTS 20
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 3-4
Miniprojekt udarbejdet i grupper med individuel mundtlig udprøvning i hele fagets pensum. Miniprojektet tæller med i bedømmelsesgrundlaget, og der gives en samlet karakter for miniprojektet og den mundtlige udprøvning (helhedsvurdering).
Miniprojektet skal udarbejdes i grupper på 3-4 studerende og skal have et omfang på max. 15 normalsider. Vedrørende opgørelse af sideomfang henvises der til § 20 stk 3, i 2014-studieordningen.
Der gives ikke timer til vejledning i forbindelse med miniprojektet.

Såfremt godkendelsesopgaverne ikke beståes i første forsøg vil der blive udarbejdet to andre godkendelsesopgaver, som de studerende, der ikke har bestået de første kan aflevere og få bedømt.

Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til den afsluttende prøve i faget, at den studerende har fået de 2 obligatoriske hjemmeopgaver bedømt "Godkendt". Opgaverne bedømmes alene af underviseren. De nærmere bestemmelser om opgavernes form og øvrige vilkår vil fremgå af lektionsplanen.
Opgavetype Projektrapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Forår og Sommer
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
For syge-/omprøven gælder det, at de(n) studerende kan revidere det oprindelige miniprojekt eller skrive et nyt. Den mundtlige udprøvning foregår som ved den oprindelige prøve.

Syge-/omprøve finder sted: September

HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig betydning for det videre cand.merc.aud.-studie: videnskabsteori/metodelære. I videnskabsteori/metodelære fokuseres der på at give de studerende en bred forståelse af videnskabelige paradigmer, og undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i stand til at lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med studiets projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges vil være aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.

Øvelserne i formulering af problem og dataindsamling vil relateres til problemstillinger, der er aktuelle og relevante for revisionsprofessionen med henblik på at give de studerende en forståelse for aktuelle forskningsområder i revision.

Dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske hjemmeopgaver.
Hjemmeopgave 1 150 timer
Hjemmeopgave 2 100 timer
Undervisning samt forberedelse 100 timer
Eksamensforberedelse 250 timer
Yderligere oplysninger

Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. I tilfælde af manglende ECTS-points tilopfyldelse af kravet om 20 ECTS, kan studienævnet i særlige tilfælde give dispensation til en mundtlig prøve med udgangspunkt i en synopsis på min. 5 sider.

Ahrens & Chapman (2006). Doing qualitative field research in management accounting: Positioning data to contribute to theory.

Boolsen, M.W. (2008) Spørgeskema undersøgelser

Gordon, T.P. & Porter, J.C. 2009, "Reading and Understanding Academic Research in Accounting: A Guide For Students", Global Perspectives on Accounting Education, vol. 6, no. 1, pp. 25-45.

Ryan et al. (2002). Research Methods and Methodology in Finance and Accounting, 2nd Edition

Thurén, T. (2005). Videnskabsteori for begynder

Parker, L.D. 2003, "Qualitative research in accounting and management: the emerging agenda", Journal of Accounting and Finance, vol. 2, pp. 15-30.

Harvard reference system (lægges ud på LEARN)

Sidst opdateret den 11-10-2016