2016/2017  KAN-CMATV1021U  Omkostningsfordeling

Starttidspunkt Efterår
Max. antal deltagere 80
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, MSc
  • Jens Leth Hougaard - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 03-03-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Faget har til formål at give de studerende et overblik over de økonomisk teoretiske metoder der findes i litteraturen omkring fair fordeling. I en konkret sammenhæng betyder det at de studerende vil lære en række grundlæggende principper der kan bruges til fordeling af fælles- og sambestemte omkostninger i forbindelse med produktion, fællesprojekter eller lignende. Udover diverse fordelingsprincipper vil de studerende også lære konkrete beregningsmetoder. Et hovedformål er at lære de studerende at kunne lave en kvalitativ evaluering af forskellige fordelingsmetoder anvendt på det samme problem.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Ingen forudsætninger ud over mikroøkonomi som på HA(mat). Faget kaster lys over problemstillinger inden for en række andre fagområder (finansiering, corporate governance, forsikring, personaleledelse, markedsregulering, osv
Omkostningsfordeling:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen max. 3
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter

Først introduceres problemstillingen omkring omkostnings- og overskudsfordeling. Dernæst behandles tilfældet med diskrete omkostningsfunktioner som et kooperativt spil.

Kernen og forskellige løsningsbegreber som Shapley-værdien, Nucleolus og Lorenz-mængden omtales og fortolkes i en omkostningsfordelingssammenhæng. Analysen udvides til at dække kontinuerte omkostningsfunktioner (Ramsey-priser, Aumann-Shapley priser m.v.)

Endelig specificeres agenternes præferencer og strategisk adfærd analyseres, blandt andet ved at undersøge muligheden af en Nash-ligevægt i det kooperative spil, som genereres af en given omkostningsfordelingsregel.

Forelæsninger suppleret med opgaveregning og studenterfremlæggelser.
Undervisning 30 timer
Eksamen, inklusiv forberedelse 56 timer
Forberedelse til undervisningen 120 timer

Noter og udvalgte artikler

Orienterende litteratur
Moulin, H. Axiomatic cost and surplus sharing. Chp. 6 of : K. Arrow, A.K. Sen, K. Suzumura. Handbook of Social Choice and Welfare, Vol. 1, Elsevier, Amsterdam , 2002.

Sidst opdateret den 03-03-2016