English   Danish

2016/2017  KAN-CSHRO1055U  HRM: Strategi og Samfund

English Title
HRM: Strategy and Society

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for cand.soc.
Kursusansvarlig
  • Michael Pedersen - MPP
  • Sara Louise Muhr - Institut for Organisation (IOA)
Administrator: Birte Pedersen, bp.ioa@cbs.dk
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 12-08-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til
  • at demonstrere kendskab til fagets teori ved at foretage en teoretisk baserede analyse af eksamensopgaven
  • at analysere og diskutere eksamensopgaves problem i forhold til fagets kerneproblematikker og mest centrale begreber
  • at foretage en kritisk refleksion over anvendte teorier, den analyserede praksis samt analysens gyldighed, begrænsninger og konsekvenser
Prøve/delprøver
HRM: Strategi og Samfund:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve
Antal personer i gruppen max. 4
Omfang af skriftligt produkt Max. 20 sider
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 2 uger til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Forår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at forstå HRM i en samfundsmæssig kontekst. Faget giver den studerende et indblik i samspillet mellem virksomhedens strategi, samfundstendensers og den daglige selvledelse blandt medarbejdere. Særlig ser faget nærmere på hvad dette samspil betyder for HRM teoretisk og i praksis.

Udgangspunktet for kurset er et nysgerrigt og bestyrkende blik på HRM som en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig kontekst. Fra at HRM op gennem 90’erne og 00’erne øgede sin professionalisme gennem fagligt ejerskab af temaer og processer for rekruttering, performancestyring, belønning, ledelsesudvikling og talent, er HRM i de senere år i stigende grad udfordret af kravet om at kunne levere resultater og skabe værdi for virksomhedens forretning, både i en bred (interessentskaber) og en specifik (bundlinjer) forstand. HR-arbejdet forventes at kunne række langt ud over HRM’s egne faglige grænser, legitimitets- og ansvarsområder. Det er ikke nok at HR chefen eller HR partneren har tilkæmpet sig en plads omkring de øverste ledelsesborde. De må også kunne bringe den rette forretningsmodel, ledelse og analyse i spil for at drive forretningen fremad. Virksomheder må i stigende grad se sig gennemlyst af problemstillinger og potentielle forretningsprojekter langt udenfor dens umiddelbare kontrol.

Centrum for fagets er forholdet mellem den daglige udfordring medarbejdere og ledere oplever når de skal lede sig selv på værdiskabende måder og de strategiske udfordringer virksomheder i dag står overfor som del af en oplevelsesøkonomi. Centrale begreber i faget er: Strategi, kapabilitet, værdi, forretningsmodel, selvledelse, grænseløshed, stress-håndtering, kerneopgave, RBV (ressource-based view).

Undervisningsformer
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger, diskussioner af cases i plenum og de studerendes aktive involvering og planlægning af specifikke undervisningsgange. Pædagogisk bygger undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med tanker, præsentationsmodeller, indhold og formidlingsformer. Undervisningen søger med en involvering af virksomhedspraksis at give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet mellem teori og praksis ligesom det stiller krav om den studerendes mere modne teoretiske færdigheder

Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk.
Mulighed for at personalejura samt international HRM indgår i eksamen
Studenterarbejdstimer
Undervisningsrelaterede aktiviteter 160 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 46 timer
Foreløbig litteratur

Arbejdstilsynet håndbog om psykisk arbejdsmiljø: http://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-psykisk-arbejdsmiljo/handbog-om-psykisk-arbejdsmiljo.aspx

 

Buch, A, Andersen, V & Sørensen O.H (2009) Videnarbejde og stress – mellem begejstring og belastning. Jurist – og Økonomiforbundets Forlag. 23-48

 

Boxall P. & Purcell J. (2011) Strategy and Human Resource Management, New York:

Palgrave Macmillan. 97-124

 

Drucker, P (1999 ) Knowledge Worker Productivity: The Biggest Challenge California Management Review XLI:2:  79-94

 

Foss, N.J. (1996): Research in Strategy, Economics and Michael Porter, Journal of Management Studies 33(1) 1-29

 

Gallup (2010) Gallup Employee Engagement Overview

 

Gilmore, J & Pine, J (1998): Welcome to the experience economy. Harvard Business Review 97-10

 

Jackson, S.E., Schuler, R.S. & Jiang, K. (2013): An Aspirational Framework for Strategic Human Resource Management The Academy of Management Annals. 1-89

 

Kinni. T (2014): The Thought Leader: Interview with Rita Gunther McGrath ‘Strategy + Business’ February 17, 2014  / Spring 2014 / Issue 74.

 

Kristensen, A.R. (2011): Det Grænseløse Arbejdsliv. Gyldendal Business. København, 23-52

 

Kristensen, A.R. og Pedersen, M (2012) Strategisk selvledelse – ledelse mellem frihed og forretning. Gyldendal Business

 

Kristensen, A. R. og Pedersen, M. (2013b)’ Du skal kende dig selv! Nej, du skal kende din forretning?’ i Andersen, M.F. og Brinkmann S. (red) Nye perspektiver på stress. Aarhus. Forlaget Klim

 

McKinsey & Co. (2010): Building Organizational Capabilities – Survey Results (5 pages)

 

McGrath, R. (2013): Continuous Reconstruction in the Transient Advantage Economy Strategy and Leadership Vol 41 (5) 17-22

 

Porter, M (1997): Competitive Strategy Measuring Business Excellence Vol 1(2) 12-17

 

Prahalad, R & Rawaswary, V.  (2004): Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing Vol 18(3) 5-14

 

Ulrich, D. and Smallwood, C. (2004) Capitalizing on Capabilities. Harvard Business Review. June.

 

Ulrich, D and Brockbank, W (2005): HR focus on Customers. HR Magazine 62-66

 

Ulrich, D., Allen, J., Brockbank, W., Younger, J. and M. Nyman (2012)  HR Transformation: Building Human Resources from the Outside In. McGraw-Hill. Kapitel 2 plus 3

 

Ulrich, D, Younger, J. Brockbank, W., Ulrich, M. (2012) Next Generation HR - HR Competencies from the Outside-In. HR from the Outside In: Six Competencies for the Future of Human Resources. McGraw Hill Professional. 1-9

Sidst opdateret den 12-08-2016