2016/2017  MA-MMASV1619U  International skatteret

Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 35
Studienævnet for Master i Skat
  • Katja Dyppel Weber - Juridisk Institut (JUR)
  • Skatteret/Tax law
Sidst opdateret den 17-08-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Kunne anvende den juridiske metode i relation til de skatteretlige regler på en konkret, ukendt og kompliceret problemstilling indenfor international skatteret.
  • Kunne vurdere og analysere, hvilke internationale komplikationer en given transaktion medfører eller vil kunne medføre
  • Kunne konkretisere forskellige problemstillinger samt vurdere, analysere og fortolke retskilderne, herunder dobbeltbeskatningsoverenskomster inden for fagets ramme
  • Kunne identificere skatteretlige problemstillinger
  • Kunne vurdere om fakta i en konkret situation er relevant for den skatteretlige problemstilling
  • Kunne håndtere teknikken i relation til indkomstopgørelsen
  • Kunne analysere den skatteretlige problemstilling med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
  • Kunne argumentere for den foreslåede løsning på den skatteretlige problemstilling
  • Kunne forklare skatteretlige problemstillinger og løsningsmodeller på et klart og korrekt sprog.
International skatteret:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler der må medbringes Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Skriftlig stedprøve med pen og papir
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er, at give de studerende et indgående kendskab til og på højeste internationale niveau forståelse for de grundlæggende principper og metoder i den internationale skatteret.

I mange lande anvendes et globalindkomstprincip, hvorefter alle indtægter beskattes, uanset om indkomsten kommer fra hjemlandet eller fra udlandet. Når der tillige anvendes et territorialprincip, hvorefter aktiver som befinder sig i et land også skal beskattes i dette land, vil der ofte kunne opstå dobbeltbeskatningssituationer. Faget omhandler de grundlæggende principper for, hvorledes dobbeltbeskatningen opstår, og hvorledes den kan håndteres og undgås. I faget behandles hvilke skattesubjekter, som omfattes af international beskatning og hvilke indkomster, der skal henregnes til den skattepligtige indkomst, herunder hvordan dobbeltbeskatning kan undgås i relation til internationale transaktioner.

I faget behandles OECD’s modeloverenskomst, som danner grundlag for hovedparten af de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået med andre lande. Faget behandler hvorledes dobbeltbeskatningsoverenskomster skal fortolkes samt hvordan beskatningen skal fordeles mellem landene, herunder hvorledes der kan lempes i skattebetalingen, når en indkomst bliver dobbeltbeskattet.

Endelig behandles hvorledes de sociale bidrag samt arbejdsmarkedsbidrag bliver påvirket af det forhold, at der er tale om en indkomst, som er omfattet af international beskatning. Faget omhandler principper og metoder, som er gældende for både fysiske personer og selskaber.

Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.

Indhold

Faget indledes med at fastlægge den interne hjemmel til beskatning af en indkomst, da dette er en forudsætning for, at der vil foreligge internationale skattemæssige problemstillinger. Den interne hjemmel til beskatning vil sædvanligvis medføre, at der opstår en dobbeltbeskatningssituation, som skal løses ved internationale aftaler landene imellem.

Alle internationale skatteretlige problemstillinger tager udgangspunkt i OECD’s modeloverenskomst, som behandles efter fastsættelsen af den interne hjemmel. I forbindelse med gennemgangen af modeloverenskomsten drøftes principperne og metodiske overvejelser i relation til fortolkningsbidrag til overenskomsten.

Dernæst behandles, hvorledes beskatningsretten, i forhold til både intern hjemmel og hjemmel i dobbeltbeskatningsoverenskomsten, skal håndteres. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten medfører, at et af landene skal lempe for dobbeltbeskatningen. Dette emne behandles derfor i tilknytning til dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

Til sidst behandles de yderligere konsekvenser for sociale bidrag og arbejdsmarkedsbidrag mv., som foranlediges af en dobbeltbeskatningssituation.

Sammenhæng og progression

International skatteret indeholder de grundlæggende betingelser, som finder anvendelse i de situationer, hvor et skattesubjekt har globale indtægter, eller hvor et skattesubjekt er hjemmehørende i flere lande.

Faget er en overbygning på Selskabsbeskatning, Erhvervsbeskatning, Fordringer, gæld og finansielle kontrakter, Udbytte og aktieavance samt Fast ejendom.

International skatteret er samtidig et fundament for fagene International sewlskabsskatteret og Transfer pricing.

Holdundervisning/​forelæsning i dagtimerne
Eksamen 3 timer