2016/2017 MA-MMPAO2002U Organisering og professionelle
English Title | |
Organization and Professionals |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master of Public
Administration
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 12-08-2016 |
Læringsmål | |||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||
Faget har fælles prøver med | |||||||||
MA-MMPAO2001U | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Fagets formål er at sætte de studerende i stand til at aflæse det organisatoriske ledelsesrum, man som leder agerer indenfor. Det er et ledelsesrum, der kan beskrives som et komplekst sæt af handlebetingelser, der skabes i krydsfeltet mellem politiske omgivelser og målsætninger, dominerende værdier i samfundet, stærke formelle og styringsmæssige bindinger, markante fagprofessionelle traditioner og interne og eksterne pres for forandring. Den organisatoriske ledelseskontekst lader sig ikke beskrive med enkle generelle modeller og lader sig ikke påvirke med et fast sæt af værktøjer. Tværtimod er hovedproblemet ofte de universelle forklaringer og de givne værktøjer. Derfor handler faget om at blive i stand til at bruge forskellige teoretiske ’briller’ til at få øje på forskellige aspekter og problemstillinger i organiserede sammenhænge, og om at få blik for sammenhængen mellem den organisatoriske kontekst og professioners og lederes mulighed for at handle.
Det sker ud fra tre grundperspektiver:
De studerende skal kunne anvende alle tre perspektiver, når de skal forstå konkrete udfordringer og handlemuligheder, der vedrører organisationsspecifikke forhold. |
|||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Holdundervisning/Forelæsning/Gruppearbejde | |||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||
|