2016/2017
MA-MMPGO1004U Ledelsesfagligt grundforløb
English Title |
Basic course in leadership and
management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Offentlig
Ledelse
|
Kursusansvarlig |
- Anne Reff Pedersen - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Politisk ledelse og offentlig forvaltning/Political leadership
and public management
|
Sidst opdateret den
23-08-2016
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende vurderes på evnen til
at identificere, reflektere over og diagnosticere egen præstation
og udviklingstiltag, som kan være relevante at iværksætte for at
øge kompetencen. |
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 4
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
4 hjemmeopgaver der skal afleveres i løbet af semestret
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Der gælder derudover den særlige prøvebestemmelse, at der ved
fravær ud over en undervisningsgang afleveres yderligere en
individuel skriftlig opgave på 10-15 sider. Opgavens emne skal
aftales med underviser inden påbegyndelse. Opgaven bedømmes som
”godkendt/ikke godkendt” af underviser.
|
Prøve/delprøver |
Ledelsesfagligt grundforløb:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Seminaropgave |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
Bestået/ikke bestået |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Uden hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksaminationsgrundlaget er, at den studerende har deltaget i
undervisningsgange, øvelser og lavet hjemmeopgaver, og den
studerende på den baggrund afleverer en individuel udviklings- og
studieplan bilagt hjemmeopgaver.
Sammen med udviklingsplanen afleveres som bilag hovedpunkter
fra, og en skriftlig refleksion over den gennemførte samtale med
egen chef om udviklingsplanen (1-2 normalsider) samt de fire
obligatoriske hjemmeopgaver forsynet med en skriftlig refleksion
efter deltagelse i modulerne.
I den version af udviklingsplan og bilag, der afleveres til
eksamen, bedes brødteksten i skabelonen udelades. Brødteksten
tæller ikke med i opgørelsen af anslag.
Selve eksamenen forløber typisk således, at den studerende først
meget kort (max 1½ min) har mulighed for at fremføre en-to
hovedpointer. Derefter går eksaminator og evt. censor i dialog med
den studerende omkring 2-4 spørgsmål, som det samlede skriftlige
materiale lægger op til nærmere drøftelse af (ca. 12 minutter).
Derpå forlader deltageren eksaminationslokalet og eksaminator og
censor voterer. Eksamen afsluttes med at deltageren får resultatet
af bedømmelsen og i forlængelse deraf en kort mundtlig
udtalelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Ledelsesfagligt grundforløb har til formål at introducere til
lederskabets forskellige aspekter (herunder det personlige
lederskab, ledelse af andre og ledelse med andre) og særligt den
offentlige leders udfordringer i en politisk styret kontekst. I
forløbet udprøves de studerende, og der laves en personlig
udviklingsplan samt dannes udviklingsgrupper.
Formålet med Ledelsesfagligt grundforløb er:
- At give den studerende en grundlæggende introduktion til
ledelsesprofessionen generelt, samt til ledelse i en offentlig
politisk kontekst specifikt.
- At forberede den studerende på hele masteruddannelsesforløbet,
herunder udarbejdelsen af en kvalificeret individuel udviklings- og
studieplan.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen kommer til at foregå
som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede
gæster og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller
egne cases. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
89 timer |
Undervisning |
48 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
|
Sidst opdateret den
23-08-2016