English   Danish

2016/2017  MA-MMPGO1004U  Ledelsesfagligt grundforløb

English Title
Basic course in leadership and management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
Kursusansvarlig
  • Anne Reff Pedersen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Politisk ledelse og offentlig forvaltning/Political leadership and public management
Sidst opdateret den 23-08-2016
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende vurderes på evnen til at identificere, reflektere over og diagnosticere egen præstation og udviklingstiltag, som kan være relevante at iværksætte for at øge kompetencen.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Antal obligatoriske aktiviteter: 4
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
4 hjemmeopgaver der skal afleveres i løbet af semestret

Krav om aktiv undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Der gælder derudover den særlige prøvebestemmelse, at der ved fravær ud over en undervisningsgang afleveres yderligere en individuel skriftlig opgave på 10-15 sider. Opgavens emne skal aftales med underviser inden påbegyndelse. Opgaven bedømmes som ”godkendt/ikke godkendt” af underviser.
Prøve/delprøver
Ledelsesfagligt grundforløb:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Seminaropgave
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forår og Efterår
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Eksaminationsgrundlaget er, at den studerende har deltaget i undervisningsgange, øvelser og lavet hjemmeopgaver, og den studerende på den baggrund afleverer en individuel udviklings- og studieplan bilagt hjemmeopgaver.

 

Sammen med udviklingsplanen afleveres som bilag hovedpunkter fra, og en skriftlig refleksion over den gennemførte samtale med egen chef om udviklingsplanen (1-2 normalsider) samt de fire obligatoriske hjemmeopgaver forsynet med en skriftlig refleksion efter deltagelse i modulerne.

 

I den version af udviklingsplan og bilag, der afleveres til eksamen, bedes brødteksten i skabelonen udelades. Brødteksten tæller ikke med i opgørelsen af anslag.

 

Selve eksamenen forløber typisk således, at den studerende først meget kort (max 1½ min) har mulighed for at fremføre en-to hovedpointer. Derefter går eksaminator og evt. censor i dialog med den studerende omkring 2-4 spørgsmål, som det samlede skriftlige materiale lægger op til nærmere drøftelse af (ca. 12 minutter). Derpå forlader deltageren eksaminationslokalet og eksaminator og censor voterer. Eksamen afsluttes med at deltageren får resultatet af bedømmelsen og i forlængelse deraf en kort mundtlig udtalelse.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Ledelsesfagligt grundforløb har til formål at introducere til lederskabets forskellige aspekter (herunder det personlige lederskab, ledelse af andre og ledelse med andre) og særligt den offentlige leders udfordringer i en politisk styret kontekst. I forløbet udprøves de studerende, og der laves en personlig udviklingsplan samt dannes udviklingsgrupper.

 

Formålet med Ledelsesfagligt grundforløb er:

  1. At give den studerende en grundlæggende introduktion til ledelsesprofessionen generelt, samt til ledelse i en offentlig politisk kontekst specifikt.
  2. At forberede den studerende på hele masteruddannelsesforløbet, herunder udarbejdelsen af en kvalificeret individuel udviklings- og studieplan.
Undervisningsformer
Undervisningen kommer til at foregå som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og inviterede gæster og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne cases.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse 89 timer
Undervisning 48 timer
Eksamen 0,5 timer
Sidst opdateret den 23-08-2016