2016/2017 BA-BFILO1319U Organisationsteori
English Title | |
Organization Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-11-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Overordnet er det fagets formål at
styrke den studerendes evne til at formulere sig på en fagligt
kvalificeret måde om organisationsteoretiske emner. Efter at have
fulgt faget forventes den studerende:
|
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Faget introducerer til en række centrale begrebs-, problem- og teorikomplekser, der karakteriserer organisationsteorien. Gennem læsning af en række væsentlige primærtekster vil de studerende ikke blot blive opøvet i at identificere teoriernes væsentlige bestanddele og forudsætninger; de vil tillige blive sat i stand til at operationalisere disse i selvstændige organisationsanalytiske udforskninger. I tillæg hertil vil faget endvidere inddrage en række kritiske og problematiserende tilgange til studiet af organisation.
I den første del af faget introduceres der til en række grundforestillinger og teorier, der historisk og aktuelt har præget og stadig præger det organisationsteoretiske felt. I den anden del af faget vil fokus dels være på, hvordan de studerende selv kan lave organisationsteoretiske studier, dels på en række metateoretiske overvejelser, der binder an til mere problematiserende og metodologiske betragtninger over organisationsteoriens anliggende, grundlagsproblemer og aktuelle status.
Centrale spørgsmål, der adresseres i forbindelse med faget vil være: Hvordan træder organisation frem i de præsenterede tekster? Hvad er nøglebegreberne? Hvordan bliver organisationer gjort til genstand for analyse? Hvilke(t) analyseniveau(er) befinder vis os på? Hvilke implicitte eller eksplicitte handlingsanvisninger synes at følge af de respektive perspektiver? Hvordan kan man anvende teorierne i egne organisationsanalyser? Hvad er, og hvad bør være, organisationsteoriens mere overordnede formål? |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Forelæsning og workshop | |||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Barnard, C. I. (1938/1969). The functions of the executive. Cambridge, Harvard University Press:. xxvii-xxxiv, 2-7, 82-95.
Cummings, S. and Bridgman, T. (2011) ‘The relevant past: Why the history of management should be critical for our future’. Academy of Management Learning & Education. 19(1): 77-93.
Max Weber: “Herredømmets strukturformer og funktionsmåder” og ”Det bureaukratiske herredømmes væsen, forudsætninger og udvikling”, i: Max Weber (2003) Udvalgte tekster, bind 2. København: Hans Reitzels Forlag: 63-71, 81-83 og 95-97.
Anja Svejgaard Pors og Helle Mylund Jacobsen: ”Interview med professor Paul du Gay om bureaukratiets værdi”, i: Helle Mylund Jacobsen (red.) (2013) Administration – Faglighed og praksis i administrativt arbejde. København: Akademisk Forlag: 23-36.
Frederick W. Taylor (1911/1967) The Principles of Scientific Management. New York: W.W. Norton & Company: 5-8.
Frederick W. Taylor: “The Principles of Scientific Management”, i J. Steven Ott, Jay M. Shafritz og Yong Suk Jang (2011) Classic Readings in Organization Theory, seventh edition: 65-76.
Roethlisberger, F.J. ([1941/ 2011) The Hawthorne experiments. In Shafritz, J. M. and Ott, J.S. (eds.) Classics of Organization Theory, Orlando: Harcourt: 158-166.
Fritz J. Roethlisberger og William J. Dickson (1939/2000) Management and the Worker. Bristol: Thoemmes Press: 551-604.
Eric L. Trist og Ken W. Bamforth (1951) “Some social and psychological consequences of the longwall method of coal-getting”, Human Relations 4(1): 3-38.
Signe Vikkelsø og Christian Knudsen: ”Contingencyteori”, i Signe Vikkelsø og Peter Kjær (2014): Klassisk og moderne organisationsteori. København: Hans Reitzels Forlag: 137-156.
Lawrence, R.P. and Lorsch, J.W. (1969) Organization and Environment. Homewood: Ilinois: Richard D. Irwin, Inc: 1-18; 133-158
Henry Mintzberg (1980) “Structure in 5´s: A synthesis of the research on organization design”, Management Science, 26(3): 322-341.
Eriksson-Zetterquist, U. Kalling, T. and Styhre, A. (2012) ”Organisationskultur”, i Organisation og organisering. København: Akademisk Forlag Business: 236-259.
Edgar H. Schein (1995) Organisationskultur og ledelse. København: Valmuen: 8-53.
John W. Meyer og Brian Rowan (1977) “Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony”, The American Journal of Sociology, 83(2): 340-363. |