2016/2017  KAN-CPSYO1622U  Organisationsudvikling i praksis

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 15-12-2016
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere en evne til at
  • identificere forskellige konsultroller, or reflektere over muligheder og begrænsinger i disse, i en specifik udviklingssammenhæng
  • identificere en et klientsystem og klientens behov for udvikling
  • På en teoretisk begrundet måde kunne undersøge og analysere et organisatorisk problem med sigte på at kunne identificere dynamikker som producerer og oprætholder problemet
  • redegøre for og diskutere organisationsudviklingsforløb og diskutere og reflektere over dynamikker i dette.
  • Designe og tilpasse konkrete interventionsmetoder i forhold til såvel individer, grupper, som større systemer
  • Vurdere forudsætninger, styrker og svagheder i forskellige organisationsudviklingstiltag.
Organisationsudvikling i praksis:
Prøveform Skriftlig stedprøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer og Sommer
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Organisationsudvikling i praksisn:

Faget anlægger en praktisk og interventionsorienteret vinkel på semestrets gennemgående tema: organisatorisk forandring samt konsulentens eller forandringsagentens rolle. Her fokuserer vi på organisationsudviklingsprocessen, fra igangsættelse og kontrakt, planering, gennemførsel, indtil afslut og evaluering. Vores udgangspunkt er, at forandringsprocesser kan planlægges og igangsættes, men også at de rummer stærke elementer af uforudsigelighed, konflikter og dilemmaer, idet forandring også handler om at opløse og knytte nye relationer. Faget indholder en orientering i forskellige typer af organisationsudviklingsmetoder, samtidig med at særlig vigt lægges ved evnen til at udvikle og tilpasse metoder til den specifikke situation.

Faget baseres på en processkonsultativ tilgang, hvor relationen til klienten og klientorganisationen opfattes som dynamisk. Det lægges vigt vid konsultentens evne til reflektion over klientrelationen og over sin egen rolle, som en ressource for selve interventionsprocessen. Herigennem sættes den studerende i stand til at kunne indgå i forskellige udviklingssammenhæng, skabe en konstruktiv rolle, fra hvilken et organisationsudviklingsforløb kan tilrættelægges og gennemføres.

Organisationsudvikling i praksis:
Forelæsninger, øvelser, og onlinearbejde.

Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det integrerede miniprojekt.
undervisning (kan ændres) 40 timer
skriftligeksamen 4 timer

Interventionsmetoder i psykologien:

Bogkøb

• Anderson, Donald, L. (2010).Organization development: The process of leading organizationalchange.Sage: London.
  • Campbell, David, & Huffington, Claie (Eds.) (2008).Organizations connected. Handbook ofsystemic consultation.London: Karnac Books.
  • Dahler-Larsen, P. & H. K. Krogstrup (2003).Nye Veje i Evalueringen.Systime Academic.

Kompendium

• Fremgår af lektionsplan på CBSlearn