2016/2017  KAN-CPSYO1623U  Integreret projekt i proceskonsultation

Niveau Kandidat
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi, MSc
  • Magnus Larsson - Institut for Organisation (IOA)
  • Marianne Stang Våland - Institut for Organisation (IOA)
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 23-01-2017
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til at:
  • Identificere en organisatorisk forandringsproblemstilling i forbindelse med selvvalgt case
  • Foretage en teoretisk baseret analyse af forandringsproblemstillingen knyttet til de forandringsfænomener som har været i fokus i fagene Forandringsledelse og Organisationsudvikling i praksis
  • Sammenligne og vurdere relevante teoriers forklaringskraft i relation til forandringsproblemstillingen
  • Udvælge, vurdere og anvende relevante teorier og interventionsmetoder til løsning af forandringsproblemet
  • Opstille en konkret, realistisk interventionsplan i relation til forandringsproblemet. Planen skal specificeres med hensyn til forberedelse, gennemførelse og opfølgning af interventionen
  • Vurdere interventionsplanens forudsætninger, styrker og svagheder
Integreret projekt i proceskonsultation:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-4
Opgavetype Projektrapport
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Integreret projekt i proceskonsultation:

•Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet og projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af den allerede indleverede synopsis. Dette gælder også hvis den studerende går på barsel mellem aflevering af det skriftlige produkt og den mundtlige prøve.

•Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende, indenfor en nærmere fastsat frist, gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt udarbejdet projektrapport.

•Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke består ved den mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på basis af et, indenfor en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt og/eller en bearbejdet projektrapport.

Prøven har form af et skriftligt miniprojekt udarbejdet individuelt eller i grupper á max. 5 personer. Projektet må have en længde på max. 10 normalsider. På baggrund af miniprojekt udarbejdet i grupper afholdes der mundtlig gruppeprøve. Varighed af den mundtlige prøve er 20 minutter pr. studerende dog max 60 minutter i alt. Herefter bedømmes hver studerende ud fra en samlet bedømmelse af det skriftlige miniprojekt og den mundtlige præstation ud fra 7-trinsskala (helhedsbedømmelse).

Den ordinære eksamen finder sted i maj/juni og syge-/omprøven finder sted i august.

Semestrets gennemgående tema er ”forandringsprocesser” og består af fagene Forandringsledelse og Organisationsudvikling i praksis.

Integreret projekt:

Miniprojektet er centreret omkring en konkret selvvalgt empirisk case og trækker på emner og tekster fra fagene Forandringsledelse og Organisationsudvikling i praksis. Formålet med det integrerede projektarbejde er at koble identifikation og analyse af et konkret organisatorisk forandringsproblem med udformning af en argumenteret interventionsplan. Samtidig er det formålet at opøve evnen til at formulere en præcis og kortfattet konsulentrapport. Dette sker dels gennem et gruppebaseret projektarbejde omkring en selvvalgt empirisk case, dels gennem klyngevejledning, hvor grupperne fremlægger og diskuterer de konkrete problemstillinger med feedback fra underviser.

Klyngevejledning

Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det integrerede miniprojekt.
klyngevejledning (kan ændres) 12 timer
Introforelæsning 2 timer