2017/2018  BA-BPROO2050U  Afsætningsøkonomi

Starttidspunkt Forår
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Lars Ive - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Markedsføring/Marketing
  • Strategi/Strategy
Sidst opdateret den 21-06-2017

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Identificere nødvendig og tilstrækkelig information til problemløsningsprocessen
  • Vurdere og prioritere relevante omverdensforhold på såvel makro, meso som mikroplan
  • Kortlægge virksomhedens forskellige strategiske forretningsmuligheder under hensyntagen til virksomhedens finansielle midler og øvrige kapaciteter
  • Opstille og vælge strategier med henblik på optimering af marketingindsatsen
  • Evnen til at vurdere, om en foreslået løsning med de givne forudsætninger er plausibel, herunder foretage en vurdering af usikkerhed og risiko
  • Evnen til at vurdere og diskutere validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
Forudsætninger for indstilling til prøven
Antal obligatoriske aktiviteter: 1
Krav om aktiv undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Det er en forudsætning for at deltage i den afsluttende prøve, at den studerende har lavet en gruppeøvelse.
Afsætningsøkonomi:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 3-5
Hvis 3 studerende i gruppen er max. antal sider 20.
Hvis 4-5 studerende i gruppen er max antal sider 30.
Opgavetype Rapport
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport.

Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport på grund af sygdom, skal den studerende udarbejde et projekt i en gruppe eller individuelt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne projektrapport. Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal projektrapporten have et omfang på max 15 sider.

Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport, men ikke bestået ved den mundtlige prøve afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport eller udarbejdelse af en individuel projektrapport. Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal projektrapporten have et omfang på max 15 sider.

Faget tilstræber:

• At  bibringe den studerende overblik, forståelse og teoretiske værktøjer og metoder til at identificere, formulere, prioritere og løse marketingproblemer i praksis for en given virksomhed.
  • At sætte den studerende i stand til at anvende virksomhedens handlingsvariable på såvel det taktiske som det strategiske niveau
  • At give den studerende indsigt i disse handlingsparametres anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i en given kontekst
  • Via eksempler og cases fra den praktiske virkelighed at give den studerende særlige kompetencer til at organisere og optimere virksomhedens marketing aktiviteter indenfor konkrete projektområder

Faget anlægger en markedsorienteret tilgang og fagtemaerne følger et

progressivt forløb:

(1): Virksomhedens strategiske situation

(2): Strategi, målgrupper og positionering

(3): Værdiskabelse via grundparametre

(4): Værdiskabelse via kontaktparametre

(5): Estimering, evaluering og kontrol af markedsføringsindsatsen

De valgte problemkredse analyseres og diskuteres med udgangspunkt i såvel nyere teoretiske indfaldsvinkler som i konkrete praktiske eksempler/cases.

Der udarbejdes mulige løsninger på såvel teoretiske som praktiske problemstillinger, som vil danne udgangspunkt for anbefalinger til virksomhedens praktiske markedsføringsplanlægning på såvel taktisk som strategisk plan

Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil forekomme gruppebaseret casearbejder med præsentationer (øvelsesrække) samt læring via elektronisk læringsplatform.
De studerende vil få feedback i forbindelse med deres case fremlæggelse ved temamøderne. Denne feedback vil blive givet undervejs i præsentationen og vil blive afsluttet med en bestået/ikke bestået for den præsenterende gruppe.
Der vil ligeledes blive givet feedback i forbindelse med den afsluttende eksamen. Denne feedback er individuel og vil blive givet i forbindelse med karakter givningen.
Forberedelse til undervisning, incl. øvelsesrækken 102 timer
Tilstedeværelse/dialogundervisning/øvelsesrækken 34 timer
Udarbejdelse af gruppe-projektopgave 50 timer
Eksamensforberedelse, incl. eksamen 20 timer

Aaker, David A. & Damien McLoughlin:

S trategisk Market Management. Global perspectives.

Udvalgte kapitler heri.

John Wiley & Sons, New York 2010. 1.edition