2017/2018  MA-MMFUO1020U  Organisation og forandring

Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævnet for Master i forretningsudvikling
  • Tor Hernes - Institut for Organisation (IOA)
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 23-11-2017

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Den studerende skal kunne diskutere det analytiske og teoretiske grundlag for ledelse og forandring i organisationer.
  • Den studerende skal kunne analysere, hvordan meningsskabelse understøtter eller modarbejder forandring i organisationer.
  • Den studerende skal kunne diskutere, hvorledes kontinuitet, innovation og forandring indvirker på hinanden.
  • Derudover skal den studerende kunne analysere og diskutere ledelsesroller i meningsskabelse og organisationsforandring.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Faget retter sig mod alle, der udøver eller ønsker at udøve ledelse og forandringer i deres organisation, og som desuden er nysgerrige på alternative måder at tænke organisatorisk forandring på.
Organisation og forandring:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter

Faget tager udgangspunkt i, at organisatorisk forandring opnås gennem meningsskabelse, og at kontinuitet spiller en vigtig rolle for virksomhedens evne til at møde store forandringer.

Meningsskabelse finder sted i mikro-situationer og er afgørende for gruppeprocesser på alle niveauer. Hvorvidt den lokale meningsskabelse bliver udslagsgivende for organisationen som helhed afhænger af, at der udvikles og integreres mere robuste narrativer for forandringerne, hvor behovet for kontinuitet står centralt. Meningsskabelse sker forskelligt i forskellige dele af virksomheden, og en præmis for varig forandring er hvorledes virksomhedens forskellige funktioner integreres i forandringsprocessen.

Kurset er baseret på forelæsninger og gruppediskussioner. Eksempler vil benyttes i stor udstrækning.
Mulighed for feedback i undervisningen.
Forberedelse 105 timer
Undervisning 32 timer